Zingende Merel – R.S.Thomas

merel.jpg

ZINGENDE MEREL

Hoe kan het toch dat uit deze vogel,
Zwart, stout, gelijkend op een schim
Uit donkere plaatsen, zulk een rijke
Muziek komt, alsof het erts
Van de noten wordt veranderd
In een zeldzaam metaal
Met één slag van de glimmende snavel.

Je hebt hem gehoord, alleen aan je tafel,
In de maand van april, je geest weg
Getrokken van het werk door een zoete storing
Van de milde avond buiten je kamer.

Een trage zanger, iedere zin belastend
Met boventonen uit het verleden, liefde, vreugde
En verdriet aangeleerd door stamgenoten
In andere boomgaarden en instinctief
Overgedragen zoals ze nu klinken,
Maar altijd vers door nieuwe tranen.

(A Blackbird Singing
R.S. Thomas, Collected Poems, p. 85)
Vertaling: H.G.

3 reacties

Opgeslagen onder Dieren, Poëzie

3 Reacties op “Zingende Merel – R.S.Thomas

  1. Sascha de Rooij-van Dorst

    Beste Annemie,
    ik vond de prachtige afbeelding van de merel en het daar heel mooi bijpassende gedicht. Wij gebruiken het voor het kerkboekje dat wij maken voor de uitvaartdienst van mijn vader.
    Heel hartelijk dank daarvoor, het wordt daardoor een heel speciaal boekje.
    Sascha de Rooij-van Dorst

  2. karina

    Beste Annemie,

    Ik kwam via een link van deze merel-foto op uw Blog. Ik vroeg me af: Heeft u toevallig ook een groter formaat van deze foto? Daar ben ik erg benieuwd naar, ik zou hem namelijk graag willen gebruiken als dat mag. Ik hoor graag van u! Alvast bedankt.

    groet,
    Karina

  3. …..fdgzsrtdshjkh,j,hkhhgcmkkgdfytrtfyjh90jk,k,lhj
    ……sdlewrwetgltrykjkighfgfdfhsklghlkdshfjhjfggtyf……………gfchjfgyuwet ehgsh
    ………………………….cydsufft
    ……………………………………dfwewt23

    cccccccccccccccc
    fesgdfgfehfujytuytfj

    xsadwfegtrwe6 q
    saDDSDWER

Geef een reactie

