Niemand kan je dwingen te lachen…

SPROETENKOPPEN/Hugo Hamilton 10 hoofdstukken en 100 pagina’s verder…

Naarmate het relaas van de kleine Johannes vordert komen we ook meer te weten over de familie en het verleden van zijn ouders.
Zijn moeder Irmgard en haar zussen werden na de dood van hun ouders opgenomen door oom Gerd en zijn vrouw. Oom Gerd was burgemeester in Kempen – hij was een wijs man en genoot veel aanzien. Oom Gerd echter ging niet akkoord met het nazisme en werd uit zijn ambt ontzet. Hij spoorde de meisjes aan om ‘de zwijgende ontkenning’ toe te passen.

Soms is het beter om op je tenen om dingen heen te lopen om problemen te vermijden (…) ‘We zullen de zwijgende ontkenning gebruiken’.

De kleine Johannes is af en toe goed ziek:

Het begon toen we op een dag geholpen hadden de ramen te wassen, eerst met zeep, en toen met proppen krantenpapier die een piepgeluid maakten als wilde honden die ver weg in de heuvels aan het blaffen zijn (…) Daarna was het heel moeilijk om adem te halen, omdat het geluid van de wilde honden in mijn borst was gaan zitten. Ik moest in bed blijven en ze dag en nacht horen janken.

De vader van Johannes probeert naast zijn job bij de elektriciteitsmaatschappij wat extra geld te verdienen – eigen initiatieven die om de haverklap mislukken omdat hij per se zijn Ierse naam gebruikt: het verkopen van handgesneden houten kruisen uit Oberammergau, feestartikelen uit Duitsland en zelfgemaakte houten wagentjes.

(…) Maar mijn vader zegt dat er geen compromis kan zijn. Het is moeilijk voor de handel, maar je kunt geen verraad aan je eigen naam plegen, want als de cheque voor Hamilton is uitgeschreven, stuurt hij hem terug en accepteert hem pas als hij in het Iers betaald wordt.

Johannes op school:

De meester zegt dat ik een dromer ben (…) Hij zegt dat ik altijd ergens anders heen verdwijn. Hij zou willen dat hij mijn hoofd kon vastbinden, maar dat is onmogelijk, want wat er ook gebeurt, je bent altijd vrij om in je eigen hoofd overal heen te gaan waar je maar wilt.

Het uittreksel wat volgt is eigenlijk de rode draad in de memoires van Hugo Hamilton en een korte samenvatting van de problemen waarmee Johannes tijdens zijn kinderjaren te kampen had die hem tevens getekend hebben voor de rest van zijn leven:

Ik weet dat mensen ons gezin uitlachen. Ik weet dat we rare mensen zijn omdat we geen Engels spreken als we zitten te eten en op de granieten trappen voor het huis met autootjes spelen (…) We zijn raar omdat we Duits zijn en mijn moeder gewoon de deuren dichtdoet en steeds weer hetzelfde zegt en iedereen vertelt dat het niet goed is om te winnen en dat het beter is om net doen alsof pijn niet bestaan en niemand je kan dwingen te glimlachten en dat je de zwijgende ontkenning moet blijven zeggen. Op straat schaam ik me omdat ze weten dat ik met de stok om mijn achterste heb gehad en ik geen Engels mag spreken. Mijn vader zegt dat we niet om de mensen buiten geven, omdat we ze zullen laten zien hoe je Iers moet zijn. We moeten zo Iers mogelijk zijn en een offer brengen.

Wordt vervolgd…

2 reacties

Opgeslagen onder Engelstalige literatuur

2 Reacties op “Niemand kan je dwingen te lachen…

  1. smiling cobra

    Ik dacht aanvankelijk dat het over De kleine Johannes van Frederik van Eeden ging, maar ik had dus verkeerd gedacht.
    Off topic: Hartelijk bedankt voor de link naar mijn blog. De commentaar waarmee je dat bij me meldde, was even in mijn spamfilter verdwenen. Ik heb die opgevist en het spreekt vanzelf dat ik eveneens graag een plaatsje op mijn blogroll zal bezorgen. Ik kom hier trouwens wel vaker terug.

  2. Je blog pas vandaag ontdekt, via je commentaar op mijn postje….
    Wat een leuke invalshoek om te bloggen, ik kom hier zeker terug, en je blog is al terug te vinden in blogroll van mijn nieuwe site (die pas over een paar weken on-line komt)

Geef een reactie

