Echtpaar in de trein – Willem Wilmink

Echtpaar in de Trein

voor Wobke

Met de allerliefste in een trein
kan aangenaam en leerzaam zijn.
De prachtig vormgegeven stoel
geeft allebei een blij gevoel.

Voor ’t verre reisdoel kant en klaar
zit ik dus tegenover haar.
De trein maakt zijn vertrouwd geluid
en zij rijdt vóór-, ik achteruit.

We zien dezelfde dingen wel,
maar ik heel traag en zij heel snel.
Zij kijkt tegen de toekomst aan,
ik zie wat is voorbijgegaan.

Zo is de huwelijkse staat:
de vrouw ziet wat gebeuren gaat,
terwijl de man die naast haar leeft
slechts merkt wat zijn beslag al heeft.

Van nieuw begin naar nieuw begin
rijdt zij de wijde toekomst in,
en ik rij het verleden uit.
En beiden aan dezelfde ruit.

-Willem Wilmink (1936)

19 reacties

Opgeslagen onder Poëzie

19 Reacties op “Echtpaar in de trein – Willem Wilmink

  1. smiling cobra

    Ik kende het gedicht niet, maar ik vind het wel een bijzonder charmant dingetje.

  2. Annemarie Overgoor

    Hoorde dit gedicht net in TV.programma “pakketdienst”met Joris.
    Geweldig gedicht!! Ik ben niet zo van de gedichten omdat het meestal zo ingewikkeld klinkt en je het minstens 10x moet lezen om het te snappen, Zo zie je maar dat simpele woorden ookiets heel moois kunnen bewerkstelligen.

  3. Marieke Weernink

    Het is een prachtig eenvoudig gedicht, mijn vader heeft het voorgedragen op onze huwelijksceremonie.
    Het is binnenkort Willem Wilmink festival in Enschede.
    http://www.wilminkfestival.nl

  4. Gerard van der Eem

    Een juweeltje om te lezen op de komende gedichtenavond in Rotterdam theater ’t Kapelletje 26 januari 2010. Toen ik het voor de eerste keer las hoorde ik de stem van Willem Wilmink. Bedankt Willem voor zoiets moois.
    Gerard van der Eem

    • Nellie

      Op Nostalgienet hoorde ik zojuist Joost Prinsen het gedicht Ben Ali Libi voordragen, prachtig. Echtpaar in de trein hoorde ik vele jaren geleden Willem Wilmink zelf voordragen, meer voorlezen, bij Sonja Barend. Dat is me altijd bijgebleven, indrukwekkend door zijn eenvoud. Fijn dat ik de tekst nu eindelijk op deze site heb teruggevonden.

  5. Mooi gedicht van heer en helaas wijlen Wilmink.

    Ben Ali Libi
    en
    Achterlangs
    vind ik eigenlijk mooiere gedichten
    (persoonlijk

    Gr AJ

  6. Cathy Schenk

    Gisterenavond las Huub Stapel het als toegift voor na zijn programma “Mannen komen van Mars”.
    Een geweldig einde aan een geweldige avond.

  7. Anoniem

    Ik vind het een heel veelzeggend gedicht. Ik hoorde het ook bij Huub Stapel.
    Carlien

  8. Voor mij is het ook een veelzeggend gedicht. Ik behoor tot de overlevenden van de treinramp in Harmelen op 8 januari 1962. ‘Echtpaar in de trein” heeft mij geïnspireerd tot mijn bescheiden gedicht “Mijn bestemming”. Het wordt geplaatst in een herdenkingsboek van de treinramp [50 jaar na dato] dat in november aanstaande zal verschijnen. Ik heb hierover vooraf contact gehad met Wobke Wilmink, weduwe van Willem Wilmink.

    Mijn bestemming

    Voor mijn reisdoel Utrecht-Rotterdam
    zat ik elke maandag voor-, nu achteran.

    In de trein met zijn monotoon geluid,
    reed ik niet voor- maar achteruit.

    Ik keek voorheen tegen de toekomst aan,
    nu zag ik wat was voorbijgegaan

    De toekomst in of het verleden uit,
    In mijn gedachten! een film zonder geluid.

    Opeens de klap in alle hevigheid,
    niemand was hierop voorbereid.

    Het landschap was in nevelen gehuld,
    velen werden van verdriet vervuld.

    Bijna vijftig jaar een extra bestaan.
    Ik zat juist die dag niet voor- maar achteraan.

    Bob Kradolfer .

  9. Saskia van rijswijk

    Aangrijpend

  10. E.H.V.kRADOLFER

    iK KAN ME DIE DAG OOK NOG GOED HERINNEREN ZENUWSLOPEND
    VOOR MIJN OUDERS.ERG MOOI GEDICHT

  11. Reblogged this on PSYCHOLOOGJOB and commented:
    Jammer genoeg “nie int plat”

  12. Dit gedicht heeft werkelijk een glimlach op me gezicht getoverd. Mooi gedaan!

  13. Jeannette Fischeroux

    Dit gedicht is van de week voorgelezen bij onze partnerregistratie door de ambtenaar.
    Ik vond het heel erg toepassend voor een stel van 78 en 69 jaar.
    Met heel veel dank.Ik heb het opgezocht en nogmaals gelezen, het is de waarheid.
    Met vriendelijke groet,

Geef een reactie

