Woord van de week – CONSUMANDEREN

Zoals ‘consuminderen’ (minder consumeren) jaren geleden ingang gevonden heeft als de woordspelige tegenhanger van ‘consumeren’, zit het woord ‘consumanderen’ (anders consumeren) op het vinkentouw om in te burgeren. In 2006 werd dit woord al in Vlaanderen aangetroffen. Geen wonder, want daar introduceerde de staatssecretaris van Duurzame Ontwikkeling en Sociale Economie het woord.

Het afgelopen weekend stak ‘consumanderen’ eindelijk de grens over. In een interview stelde kroonprins Willem-Alexander dat het raadzaam is – willen we de klimaatverandering binnen de perken houden – om met z’n allen duurzamer te gaan consumeren. Daarbij introduceerde de prins ‘consumanderen’ in Nederland. In de zaterdagkranten werd het woord overgenomen, dus niets lijkt de verdere verspreiding nog in de weg te staan.
Bron: Taalpost e-magazine

3 reacties

Opgeslagen onder Taaltips

3 Reacties op “Woord van de week – CONSUMANDEREN

  1. smiling cobra

    Vreemd! Ik had het woord nooit eerder gehoord of ontmoet voor ik het in de door jou genoemde nieuwsbrief van Taalpost voorgeschoteld kreeg. Ik vind het trouwens minder geslaagd dan consuminderen.

  2. Om heel eerlijk te zijn had ik zelfs ‘consuminderen’ nog nooit gehoord! Ik ben het met je eens dat het een vreemd woord is….ligt niet goed in het oor! Bij mij toch niet…
    😉

  3. Het lijkt zoveel op commanderen en daar ben ik allergisch aan…
    ‘k Vond wel dat Willem Alexander er goed uitzag, dat koppel is zo charismatisch en vriendelijk en helemaal niet hooghartig!

Geef een reactie

