LIBRIS Literatuurprijs 2007 – Arnon Grunberg

Arnon Grunberg heeft met de roman “Tirza” de Libris Literatuur Prijs in de wacht gesleept. De winnaar krijgt 50.000 euro. Jury-voorzitter Cox Habbema maakte dat maandag bekend in het Amstel Hotel in Amsterdam. Ze sprak van “een indrukwekkende, verontrustende roman die laat zien wat literatuur vermag in het blootleggen van de tijdgeest en het menselijk tekort”.

“De overtuiging dat beschaving niet meer is dan een flinterdun vernis, loopt als een rode draad door het werk van de 36-jarige Arnon Grunberg. In Tirza is het niet anders”, aldus de jury. “In deze verbluffende roman schetst hij vlijmscherp het demasqué van een angstvallige burgerman, wiens leven achter een façade van succes langzaam maar zeker voor onze ogen uit elkaar valt.”

Eind maart kreeg Grunberg in Antwerpen al de Gouden Uil voor het boek. Het is de eerste keer dat een roman met beide prijzen wordt bekroond. Grunberg won ook al twee keer de AKO Literatuurprijs, voor “De Asielzoeker” en “Fantoompijn”. (belga/dm)

Bron: De Morgen online

3 reacties

Opgeslagen onder Literatuurprijzen, Nederlandse literatuur

3 Reacties op “LIBRIS Literatuurprijs 2007 – Arnon Grunberg

  1. smiling cobra

    Hij stond al op een zeer goed blaadje bij me, maar aangezien hij nu ook nog een deel van zijn prijzengeld afstaat aan vertalingen en ik vertaler ben, kan ik geen kwaad woord meer over hem horen.

  2. Eerlijk gezegd heb ik nog niks van Grunberg gelezen… Welke roman kan je mij aanbevelen om op aangename manier kennis met hem te maken?

  3. Ik heb nog nooit een boek van hem gelezen, de schrijfstijl van zijn columns ligt me niet zo en daardoor heb ik ook nog nooit een boek van hem gekocht

Geef een reactie

