Er zijn woorden die doen leven

Er zijn woorden die doen leven
en dat zijn onschuldige woorden.
Het woord warmte, het woord vertrouwen,
liefde, rechtvaardigheid,
en het woord vrijheid,
het woord kind
en het woord vriendelijkheid.
En bepaalde bloemennamen
en bepaalde vruchtennamen.
Het woord moed en het woord ontdekken.
En het woord broer en het woord kameraad
en bepaalde namen van landen en van dorpen
en bepaalde namen van vrouwen, mannen
en vrienden…

-Paul ELUARD (Franse dichter 1895-1952)

2 reacties

Opgeslagen onder Leven, Poëzie

2 Reacties op “Er zijn woorden die doen leven

  1. “…Hij zegt niets meer, hij is een sfeer, mijn vader,
    van ouwe woorden, het woord ‘altegader’,
    het woord ‘gelaat’ en ‘schoot’ (van ons gezin) en ‘schoon’.”

    (Een fragmentje uit een gedicht van Herman De Coninck, waar ik door jouw gedicht weer aan herinnerd werd…)
    Dank je wel…

  2. Mooi…!
    Ik heb poëzie maar laat in mijn leven leren lezen en appreciëren. Ik vind het fijn als iemand reageert op wat ik hier neerzet…en vooral als het goede herinneringen weer tot leven brengt!
    Graag gedaan… ik doe mijn best!
    🙂

Geef een reactie

