Eine kleine Nachtmusik

1166511974.jpg
Het doek is gevallen, de jury heeft de punten toegekend…en de laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd 2007 voor piano zijn bekend! De uitslag verschilde eigenlijk niet veel met mijn eigen pronostiek.
De mooie en getalenteerde Russische kandidate, Anna Vinnitskaja – de publiekslieveling – is de onbetwiste laureate geworden. De Belg, Liebrecht Vanbeckevoort, bovendien nog Vlaming ook, maakte op de finale-avond, als laatste kandidaat, een overtuigende beurt met zijn beheerste en toch doorleefde pianospel.
Ik ben tevreden….maar doodmoe, want gans de week lag ik niet vóór 2u in bed! Een mens moet iets over hebben voor de ‘schone kunsten’. Maar het is en blijft toch altijd weer een festijn…

1. Anna Vinnitskaja (Rusland)
2. Plamena Mangova (Bulgarije)
3. Francesco Piemontesi (Zwitserland)
4. Ilja Rasjkovski (Rusland)
5. Hyo-sun Lim (Zuid-Korea)
6. Liebrecht Vanbeckevoort (België)

Als toemaatje enkele citaten – over muziek, uiteraard!

Music washes away from the soul the dust of everyday life.
~Berthold Auerbach

Music is the wine that fills the cup of silence.
~Robert Fripp

Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie.
~Ludwig van Beethoven Duits componist (1770-1827)

Muziek drukt dat uit wat niet gezegd kan worden maar waarover niet gezwegen kan worden”
~Victor Hugo Frans schrijver (1802-1885)

Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
“Das wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten.”
~Gustav Mahler

4 reacties

Opgeslagen onder Citaten, Muziek, Varia

4 Reacties op “Eine kleine Nachtmusik

  1. Ik vond dat Koreaanse meisje (ik dacht zelf dat ze Japanse was) zo schattig, die trok zo’n grappige gezichtjes als ze speelde! Maar dat is ook de enige die ik bezig gezien heb…

  2. Dat was die Japanse die gekke gezichten trok, alhoewel de Koreaanse meisjes er niet moesten voor onder doen!

  3. schitterende muzikale avonden … virtuositeit … ontroering … en een verdiende winnares!

  4. @Cursief Huigje
    Ik ben het volkomen met je eens – daar wil ik wel enkele uren nachtrust voor laten!
    Eenmaal je begint te kijken ben je zo verkocht…

Geef een reactie

