Woord van de week – ZOMERVERLIES

Tijdens de lange zomervakantie vergeten kinderen veel van wat ze op school geleerd hebben. Door dit zomerverlies is een deel van de leerwinst die ze in juni hadden geboekt, in september alweer verdwenen.
Het gaat niet alleen om hun kennis van bijvoorbeeld taal en wiskunde, maar ook om sociale vaardigheden en vertrouwdheid met de schoolse gebruiken.
Om het zomerverlies goed te maken, moeten leerkrachten in de eerste weken van het nieuwe schooljaar veel tijd stoppen in de herhaling van oude leerstof.

Bron: Taallink 85 e-zine

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

3 Reacties op “Woord van de week – ZOMERVERLIES

  1. Inderdaad, hoezeer ik op veel punten voordelen zie in het Belgische t.o.v. het Nederlandse onderwijssysteem, toch roep ik al jaren dat die zes weken zomervakantie in Nederland vooral voor de iets zwakkere kinderen veel beter is. Zes weken is wellicht net te overbruggen, maar onze negen hele weken brengen onvermijdelijk met zich mee dat een groot deel van de maand september moet besteed worden aan het terug opvissen van de kennis van het vorige schooljaar….

  2. @annetanne
    Daar ben ik het volledig met je eens! 8 weken is te lang…trouwens eens halfweg augustus valt er met de kinderen geen land meer te bezeilen. Ze weten geen weg met zichzelf. Dat hoor ik nu van jonge ouders en 20 jaar terug was het met mijn kinderen juist hetzelfde scenario.

  3. Daarom moesten mijn kids vroeger vakantieblaadjes maken! Maar nu vinden ze zichzelf daar natuurlijk te groot voor…

Geef een reactie

