Woord van de week – BARISTA

espresso.jpg
Een barista is voor de koffie wat een sommelier voor de wijn is.
Het is iemand die op professionele wijze espresso en andere koffiespecialiteiten serveert.
De barista weet alles over koffie en beheerst de techniek van het koffiezetten volledig. Het woord betekent in het Italiaans letterlijk ‘barman’.
Ook het beroep is van oorsprong Italiaans, maar het vakmanschap breidt zich uit naar andere landen, waaronder België en Nederland.

Bron: Taallink 87 e-zine

6 reacties

Opgeslagen onder Leven, Taal, Taaltips, Varia

6 Reacties op “Woord van de week – BARISTA

  1. Ik vind het heel jammer voor mezelf dat ik enkel maar déca kan drinken. Mijn maag doet nogal rare dingen bij andere soorten koffies. 😦

  2. Niet jammer voor je hartje… 😉

  3. Menck

    Ruik ik hier koffie? Hm! Laat aanrukken dat kopje, beste barista. Ondergetekende is een heuse koffieverslaafde.

  4. Ja, goed geroken, espresso…ik drink die zo op! 😉

  5. Awel, dat was nu eens een woord dat ik kende! En ik drink zelden koffie…
    🙂

  6. rob

    antwerp barista
    caffenation.blogspot.com

Geef een reactie

