Brute pech

Het zat er aan te komen deze namiddag. Omstreeks 15u begonnen dreigende onweerswolken zich samen te pakken en af en toe klonken er pardoes vanuit het niets rommelende donderslagen. De zon scheen nog altijd en het geluchte zag er echt apocalyptisch uit! Ik kreeg reeds hartkloppingen! Want ja, je raadt het, ik ben als de dood voor onweer…

Maar dat was niet het enige! Echtgenoot en ikzelf gezellig in de gemakkelijke zetel voor de buis want het grootste wielergebeuren van het jaar deed vandaag West-Vlaanderen aan! Mooie luchtbeelden gezien van dat platte land dat het onze is. De koers kunnen volgen richting Diksmuide, de kust, dan terug landinwaarts en na Sysele of was het Ichtegem (Menck!), ik weet het niet meer precies: krak, pardaf….het zat erop! Nada, niks meer, een zwart tv-scherm. De stroom was uitgevallen, niet alleen bij ons maar ook bij de buren.

Later hoorden we – via een telefoontje met de gsm – dat het over gans Gullegem was en nog verder. Anderhalf uur, op zijn minst, hebben we daar gezeten, ontgoocheld toch dat uitgerekend nu, vandaag, zoiets moet gebeuren! Ondertussen viel het water en nu nog terwijl ik dit schrijf met stromen, met bakken uit de lucht terwijl het bliksemt en dondert. Maar elektra hebben we weer, wij hebben nog juist de gelukkige dagwinnaars op het schavotje zien staan om hun trui in ontvangst te nemen.

Op Teletekst las ik zopas dat een groot deel van Zuid-Westvlaanderen zonder stroom zat door blikseminslag en dat er geen stroom niet meer binnenkwam in Harelbeke. Vandaar…juist onze regio, Marke, Gullegem, St. Eloois-Winkel, Moorsele en Lendelede. Kortom, gans onze côté…
En wat hebben we gedaan tijdens die stroompanne? Je raadt het nooit… neen, echt niet! 😉
Enkele sudoku’s opgelost…

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Varia

3 Reacties op “Brute pech

  1. Menck

    Dit lees ik juist op vrtnieuws.net:

    “De bliksem was ingeslagen op een hoogspanningsleiding tussen Ruien en Izegem. Daardoor was de stroomtoevoer naar de elektriciteitscentrale in Harelbeke afgebroken.
    Onder andere in Harelbeke, Lendelede, Aalbeke, Sint-Eloois-Winkel, Moorsele, Marke en Gullegem hadden de gezinnen en bedrijven daardoor geen elektriciteit. Naar schatting 100.000 mensen waren getroffen.
    Netwerkbeheerder Elia is momenteel de leiding aan het herstellen. Inmiddels hebben Harelbeke, Ledegem, Gullegem en Moorsele weer elektriciteit. In de andere gemeenten kan de stroomonderbreking nog enkele uren duren.”

    En ja, ’t was enorm druk in Ichtegem. De Tour deed deze namiddag dit onooglijke gat aan, en dat bracht een massa volk op de been. Anders dan in Zuid-West-Vlaanderen schijnt de zon hier gelukkig wel. Alleen vanmorgen werden we vergast op een fikse zondvloed, maar thans is het zomer. Yippie!

  2. Ik zou het nooit geraden hebben maar ik geloof het wel. Je zit zodanig in die Sudokucijfers dat de tijd veel sneller glijdt. Verleden week stond ik twee uur aan te schuiven bij de keuring. Was ik blij dat ik me in mijn 9×9 boekje kon verdiepen!

  3. Kaat

    Gisteren de westvlaamse zondvloed live meegemaakt op de rijksweg Roeselare-Izegem. Het was levensgevaarlijk op de weg. Mijn ruitenwissers hadden het moeilijk, nog nooit hadden ze op de hoogste snelheid zo lang moeten draaien. Mijn auto rijdt nog niet op elektriciteit dus kon ik via Studio Brussel den “arrivée” volgen, wat was het spannend! Radio luider en luider want die helse regen bleef maar komen. Boonen wint, neen, ’t is Steegmans! Gejuich alom, maar vlug weer concentreren op de weg, want een ongeluk is vlug gebeurd. De bui bleef mij volgen, gestart in Roeselare en geëindigd in Gullegem heb ik toch menig liter zien passeren. Mijn man was met de fiets en vond het zalig, zeker na die helse wind van vorige week. Hij kan zich wapenen tegen de regen maar niet tegen de wind, dus vraag maar na bij de echte fietsers, zij verkiezen regen boven een windvlaag. Eénmaal thuisgekomen ontdek ik het van de stroompanne, ik was er helemaal niet van op de hoogte. Wat zullen ons moeder en ons vader gevloekt hebben denken we direct. Nadien een kort telefoontje van onze bezorgde moeder, of we wel veilig waren thuisgekomen. En ja hoor, zij hadden de “koerse” gemist maar geef toe, er zijn ergere dingen op deze wereld.
    Moetie, je schrijft leuke tekstjes, ik kijk er steeds naar uit om je blog te lezen en ten gepaste tijde te reageren. Liefs, Kaat

Geef een reactie

