Woord van de week – LOURDESPREMIE

Overheidspersoneel kan ziekteverlof opsparen.
Sommige ambtenaren misbruiken dat systeem om enkele maanden of jaren voor hun (vervroegde) pensioen te kunnen thuisblijven zonder verlies van wedde.
Politie-inspecteurs die aan het eind van hun loopbaan dat niet doen, krijgen nu een eindeloopbaanpremie van gemiddeld 13.000 euro.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) vindt de nieuwe maatregel deontologisch onverantwoord en noemt de premie spottend de lourdespremie.
Lourdes verwijst in deze samenstelling naar de Zuid-Franse bedevaartplaats waar zieken naartoe reizen in de hoop op een miraculeuze genezing.

Bron: Taallink 88 e-zine

3 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

3 Reacties op “Woord van de week – LOURDESPREMIE

  1. blanche

    “Lourdespremie” , dat vind ik goed bedacht .
    ” Ziektedagen opsparen ” begrijp ik niet echt .
    Moet je dan je ziektes ook opsparen ?
    Het lijkt mij ook oneerlijk .
    Moet wie echt ziek is als straf langer werken omdat hij zijn ziektedagen opgenomen heeft toen hij ze nodig had ?
    Gefrons dus bij niet ambtenaren.

    Leuk : je rubriekje “woord van de week”

  2. Blanche, tx – leuke reactie!
    Ik had zo mijn bedenkingen toen ik dit bericht plaatste – want ik vreesde voor de commentaren. Het lijkt me ook zo vreemd – het systeem en de premie!
    Het is niettemin een actueel woord, op Google vind je er genoeg over!
    En ja, die rubriek wordt gesmaakt – als ik het zo mag omschrijven! šŸ˜‰

  3. nel

    Ik denk dat deze premie tot een paar ‘miraculeuze’ genezingen kan leiden!

Geef een reactie

