Gelezen en goedgekeurd…

boetekleed_21.jpgBoetekleed – Ian McEwan
Op de warmste dag van de zomer van 1935 is de dertienjarige Briony Tallis getuige van een merkwaardig schouwspel. Bij toeval ziet ze haar oudere zus Cecilia met haar jeugdvriend Robbie Turner in een wat ruzieachtige sfeer bij de fontein van hun landhuis staan. Plotseling trekt Cecilia haar jurk uit en stapt in haar ondergoed in de fontein terwijl Robbie toekijkt. Het is een gebeurtenis die Briony niet goed kan duiden. Als ze enige uren later opnieuw getuige is van een ontmoeting tussen de twee, ditmaal een nog schokkender confrontatie, is ze ervan overtuigd dat Robbie een gevaar vormt voor haar zuster.
Aan het eind van die dag wordt er een misdaad gepleegd waarvan Cecilia en Robbie – mede door de rijke verbeeldingskracht van Briony – het slachtoffer worden en die het leven van alledrie voorgoed zal veranderen.
Boetekleed, alom geprezen, is een aangrijpend liefdesverhaal en tegelijk een spannend en intrigerend boek over verlies van onschuld, schrijverschap, boetedoening en vergeving.
(Tekst op de achterflap)

Ik was niet van plan om het tijdens de zomervakantie over boeken te hebben. Doch mede door het slechte weer en er tijd zat is om te lezen wilde ik jullie ‘Boetekleed’ niet onthouden. De roman verdient aanbeveling, hoewel het voor mij eerst 100 blz doorbijten was. Gelukkig gaf ik niet op – toen kwam het verhaal pas goed op dreef en was ik in mijn lectuur niet meer te stuiten.
Een aanrader voor anglofielen…
Originele titel: Atonement

Mijn volgende wapenfeit wordt Labyrinth van Kate Mosse, in English.
Een archeologische thriller – een kanjer van 700 blz. Wish me luck and perseverance…

2 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Boeken, Engelstalige literatuur, Vrouwen

2 Reacties op “Gelezen en goedgekeurd…

  1. nel

    Ik heb nog ‘Aan Chesil Beach’ van Ian McEwan op mijn zomers boekenlijstje staan, heb jij die al gelezen?
    Ik wens je veel succes met de engelstalige klepper van 700blz. Persoonlijk voel ik me niet zo aangesproken door de korte inhoud, het graal-thema is nogal veel gebruikt de laatste tijd. Hou je ons op de hoogt of hij bevalt?

  2. ‘Aan Chesil Beach’ heb ik nog niet gelezen. Boetekleed was het eerste werk dat ik las van McEwan. Ik moest in het begin wat wennen aan zijn stijl.
    Wat Labyrinth betreft: het Graal-thema zegt me ook niet zoveel, maar in de korte inhoud las ik dat er heel wat geschiedenis aan te pas komt, voornamelijk de woelige periode van de Katharen in Zuid-Frankrijk tijdens de 13de eeuw. En dat is dan weer mooi meegenomen. Je hoort het zeker… šŸ˜‰

Geef een reactie

