Laura

laure_rond.jpgPetrarca schrijft over zijn muze: ‘ Laura, om haar eigen kwaliteiten vermaard en lange tijd gevierd in mijn sonnetten, zag ik voor het eerst in de vroegste periode van mijn manzijn, ’s ochtends op de zesde dag van april van het jaar des Heren 1327, in de kerk van St.Claire in Avignon. En in dezelfde stad, op hetzelfde tijdstip, op dezelfde dag in dezelfde maand april, maar dan in het jaar 1348 werd dat licht aan onze dag onttrokken.’

Deze liefde word ik nooit moe,
Vrouwe, ook na lange jaren niet.

Bron: http://petrarca.tk/

2 reacties

Opgeslagen onder Citaten, Geschiedenis, Poëzie, Vrouwen

2 Reacties op “Laura

  1. blanche

    Kom je soms in Fontaine de Vaucluse? Deze fascinerende bron was een inspiratiebron voor Petrarca en hier bezong hij zijn Laura.
    Er is ook een klein Petrarcamuseum.

    Helaas, hoe vaak ik de bron ook bezoek , er is nog nooit een sonnet aan mijn ganzenveer ontsproten.

  2. Ik was ooit in Fontaine de Vaucluse…in een vorig leven! Ik zie de bron nog voor me…op mijn netvlies gebrand! Fascinerende plek… Daar moet je bijna inspiratie krijgen 🙂

Geef een reactie

