Carcassonne 1209

375px-carcassonne-1.jpgIk heb de teletijdmachine van professor Barabas niet nodig om terug te gaan naar het verleden. Met een goed boek lukt het mij even goed!

Sedert enkele dagen leef ik in het Carcassonne van 1209 tijdens de kruistocht tegen de Katharen. Ik woon er in het versterkt kasteel waarvan de ruïnes nu nog een gegeerde trekpleister zijn voor toeristen die de Provence verkennen. Ik leef er mee met de bewoners in hun strijd tegen de intriges en de belagers van hun versterkte stad.
Ik heb bewondering voor de moed en de loyauteit van het hoofdpersonage Alaïs. Ik word heen en weer geslingerd tussen het verleden en het heden. Want daar is ook Alice die als vrijwilliger een belangrijke ontdekking doet tijdens opgravingen in een archeologische site in de Provence… En er is de onvermijdelijke zoektocht naar de Graal! Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannend en meeslepend goed geschreven verhaal van zo’n 700 bladzijden.

Ik heb het boek nog niet uit. Ik zal nog enkele dagen (met plezier!) pendelen tussen het Middeleeuwse Carcassonne en mijn huidige woonplaats. Om achteraf enigszins verweesd en met vermoeide ogen terug met beide voeten op de grond te belanden… Dan moet ik even bekomen, want Carcassonne ligt nu niet direct aan de achterdeur!

Het boek: LABYRINTH – Kate Mosse
De schrijfster heeft héél wat research gedaan vooraleer ze dit boek schreef. Het feodalisme wordt accuraat beschreven, zoals we het leerden op school. De burcht, de suzerein of leenheer, de vazallen of leenmannen en de burgers binnen de versterkte muren in tijden van oorlog.
Voor wie de Provence kent of ooit in Carcassonne was, zoals ondergetekende, is het een heerlijk weerzien. De auteur kent de streek vrij goed want ze woont er sinds jaren. Ze kent de langue d’Oc en de geschiedenis van Carcassonne, de Katharen en de kruistochten.
Labyrint van Kate Mosse is een aanrader voor wie nog op zoek is naar boeiende vakantielectuur. De ‘Da Vinci Code’ van Dan Brown verdwijnt in het niets naast ‘Labyrint’ van Kate Mosse…
Veel leesplezier!

13 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Engelstalige literatuur, Geschiedenis, Leven, Vrouwen

13 Reacties op “Carcassonne 1209

  1. Lijkt me een zeer leerrijk en leuk boek. Als ik ergens de tijd vind…

  2. Hmm, ik vertrek binnen 8 dagen op vakantie, ziet er interessant boek uit om mee te nemen!!

  3. Wanneer ik een boek lees zit ik er ook altijd midden in en moet ik even ‘ontwaken’ en terug keren naar het hier en nu bij het wegleggen …

  4. nel

    Nog eentje in de valies! En er zitten er al 5 in voor een weekje!

  5. Menck

    Ooit, toen ik nog jong en onbesproken was, heb ik een klasvoordracht gegeven over Carcassonne. Machtig interessant. Een stukje werelderfgoed, zelfs.

  6. willy en annemie

    Annemie en ik hebben enkele jaren geleden Carcassone bezocht het was een prachtige ervaring;
    Misschien eens lezen, maar dan niet in het spaans

  7. @Christophe, sandrissimo & nel
    Zeker doen – het loont de moeite!

    @micheleeuw
    Wat jij beschrijft is me absoluut niet vreemd. Dan weet ik dat ik een goed boek in mijn handen heb…

    @Menck
    Inderdaad, ik heb wat zitten grasduinen in het www en er valt héél wat te vinden over Carcassonne.

    @willy & annemie
    Ik was er 35 jaar geleden – door het boek komen er veel herinneringen terug van die 14-daagse verkenning van de Provence en omstreken.

  8. blanche

    Carcassonne is echt een belevenis. Helaas wordt het in de zomer letterlijk overspoeld door toeristen. Als je er in de winter komt kan je niet anders dan je
    verdiepen in de boeiende geschiedenis van de Katharen .
    Bedankt voor te tip. Ik zal het boek zeker aanschaffen.

    Neem het mij niet kwalijk , maar ik kan het absoluut niet laten om te vermelden dat Carcassonne niet in de Provence ligt maar 200 km verderop in de Languedoc.
    De Provence is mijn passie , als ik het woord nog maar hoor begin ik al te flowen.
    Ik reageer hier dus uit onweerstaanbare drang.

    Het is waar dat gans zuid Frankrijk nogal eens als Provence beschouwd wordt maar de Provence is geografisch beperkt tot het gebied tussen de Alpen , Italië , de Rhone en de Middellandse zee.
    Landschappelijk , cultureel en historisch verschilt de Provence sterk van de Languedoc.

    Dat doet natuurlijk niets af aan het buitengewoon karakter van Carcassonne.

    Ryanair vliegt op Carcassonne , soms bijna gratis. Dus allen daarheen.

  9. @blanche
    Je hebt gelijk, Carcassonne ligt in de Languedoc, maar zoals je zelf zegt wordt de naam Provence gebruikt voor bijna gans Zuid-Frankrijk, vandaar!

  10. Dat na-echoën van een boek, dat is mij ook maar al te bekend…

  11. Ik wens je nog een fijne reis door tijd en ruimte. Geniet er van!

  12. Bedankt voor de tip. Eens in de bib gaan zien.

  13. HLAIRE C

    Ik ben nu dat boek ook aan’t lezen, en inderdaad sleurt het mij mee in een eindeloze tijd en ruimte substantie waarvan 1209 mijn gehele aandacht vraagt.
    Soms zou ik in dat tijdperk willen leven, maar wetende wat er toen gebeurde, ben ik blij er niet te zijn.
    conclusie; laat mij in mijn eigen tijd leven, want wat hebben wij het toch goed.

Geef een reactie

