Zuiver water

a81iguncap1cvzkca9nxqh2cadjvsgfcavwvg1hcao3v0blca6zuvxrcaq880etcawzirk8ca9956fhcaddovdrca7638l5cab2w93dca7bjjdpcaxdyanlca9u0j7gca23c67yca7mudw7.jpgMeer dan 70.000 gezinnen in Vlaanderen moeten zelf instaan voor de zuivering van hun afvalwater. Dat blijkt uit de zoneringsplannen waaraan de Vlaamse gemeenten momenteel de laatste hand leggen.(…) In zo’n plan bepalen de gemeente en het Vlaams Gewest voor iedere woning hoe het afvalwater wordt gesaneerd: via rioleringen of via individuele zuivering. (…)
De 70.000 Vlaamse gezinnen die hun afvalwater zelf moeten zuiveren worden niet aangesloten op het rioleringsnet en moeten een eigen zuiveringsinstallatie voorzien.
“Een kleinschalig zuiveringstoestel moet de burger zelf betalen en dat kost ongeveer 6.000 euro”. Het gezuiverde water kan nadien gewoon opnieuw de grond in of wordt in het huis zelf herbruikt.

(De Morgen online)

Gisteren bracht de postbode een brief van de Vlaamse overheid. Je hoort me komen op mijn sokken, bijna van mijn stokken! We zijn bij de ‘gegadigden’ die tegen 2012 een eigen waterzuiveringsstation moeten voorzien in onze tuin! Ik kan er niet om lachen…
Ik begrijp dat er iets moet gedaan worden om in de toekomst proper water te hebben in sloten en rivieren. Ik woon reeds meer dan 30 jaar ‘gelukkig’ op de boerenbuiten. Wij betalen uiteraard niet voor de riolering want die is er niet en we betalen ook niet voor het afhalen van het huisvuil omdat we dat wekelijks zelf aan de grote weg afzetten zoals de andere bewoners hier in de buurt. De vuilkar komt niet langs bij ons.
Reactie van veel mensen: Ja, als je op de buiten woont moet je die ongemakken erbij nemen. Mij hoor je niet klagen, zelfs niet over het nachtwerk van de boeren nu dit moment van het jaar en evenmin over de geurhinder als de landbouwer de gier kwistig rondsproeit op het land langs of voor ons huis.
Ik kan de rust niet missen – zou niet kunnen aarden in een drukke straat of in het centrum van het dorp.
Maar die waterzuiveringsinstallatie ligt me zwaar op de maag en dreigt een ‘groot gat’ te slaan in onze financiën. Wij zijn gepensioneerd en ik ken hier mensen in de buurt die nog veel slechter af zijn dan wij…
Maar ik zal er mijn slaap niet voor laten – nu nog niet!

“Wij beseffen de waarde van het water eerst wanneer de bron is opgedroogd.”
-Thomas Fuller

6 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Varia

6 Reacties op “Zuiver water

  1. Nadat ik mijn huisje had gekocht bleek dat er geen aansluiting was op het rioleernetwerk ! Allez : vloeren eruit, muren ondergraven, buizen leggen, chappe over heel het huis i.p.v. het nieuw gedeelte, … Heeft me ook een aardige duit gekost.
    Zo’n (grote) onverwachtte kost is nooit leuk hé. Ik vind het geen sympathieke oplossing van de gemeente.

  2. willy en annemie

    Er zijn veel waarden die je pas begint te waarderen eenmaal ze er niet meer zijn. Ik vind het een erg mooie gezegde van Thomas Fuller.

    Maar ik begrijp dat voor Jullie dat de waterzuiveringsinstallatie niet op een erg leuk moment valt

    willy en annemie

  3. Ik snap die redenering niet. Hier werd in de buurt eindelijk riolering aangebracht op kosten van de gemeente. Bij ons was het al voorheen gebeurd. Waar er nu nog geen riolering ligt zou die door de bewoners zelf moeten bekostigd moeten worden. Sorry, ik kan er niet bij.
    In het verleden wel, in de toekomst niet meer? Voor de ene wel, voor de andere niet?
    Die arme mensen van de andere kant, hun straat staat nog steeds blank als het veel regent. Hebben die dan puur ongeluk?

  4. Ai, hier ligt ook geen riolering, ze zijn gestopt op een meter of 100 van ons huis, straks krijgen wij ook nog zo’n brief…

  5. @sandrissimo
    Ik hoop voor jou dat het niet zo is!

  6. Maar als ze riolering leggen in je straat, moet je daar ook voor meebetalen hoor, ik weet dat nog van in Brasschaat, was toch ook een pak geld (dat je gelukkig wel kon lenen van de gemeente tegen zeer gunstig tarief). Ze gaan er dan vanuit dat je huis meer waard wordt, omdat het aangesloten is op de riolering en de weg vernieuwd is…

Geef een reactie

