Voor de tuinman en/of vrouw

Op de kalender staat 30 augustus 2007 – Heilige Fiacrius.
Die naam doet bij mij een belletje rinkelen en ik denk aan een boek van George Simenon. Maigret et l’affaire Saint-Fiacre. Dit terzijde…

De heilige Fiacrius van Brie verliet rond het jaar 640 zijn geboorteland Ierland en werd kluizenaar op een stuk bos nabij Meaux in Frankrijk, dat hij van de plaatselijke bisschop Faro gekregen had. Op deze plaats ontstond later een klooster. Volgens de legende werd het bos een bloemenhof, toen Fiacrius de grond met zijn staf aanraakte. Fiacrius had de gave van de genezing door handoplegging. Zo genas hij koorts, blindheid, poliepen en fistels.

De verering van Fiacrius is vooral verspreid in Frankrijk en Wallonië. Hij is de patroon van de *tuiniers*, de bloemenverkopers, de kopersmeden, kistenmakers, hekkenmakers, pottenbakkers, tingieters, notarissen, zegelbranders en taxichauffeurs. Fiacrius wordt aangeroepen tegen huidziekten.

In mijn ‘archieven’ vond ik een toepasselijk gedicht van Ida Gerhardt; misschien een beetje zwaar op de hand maar ‘het land bewerken’ is dan ook zware arbeid. Voor alle bloggende tuinmannen/vrouwen:

TUINMAN

Ik ben een tuinman. Niets dan dat,
met aarde en met mest bespat;
ik buig mij neer, ik richt mij op,
ik klem de schoffel en de schop.

Ik wied, ik volg mijn diepste wet
als ik de naakte zaailing zet;
ik richt mij op, ik buig mij neer,
een tuinman ben ik en niets meer.

Ga ik met donker stram naar huis
de pijn spaart schouderblad noch kruis
ik waak nog als ik rusten mag
Mijn land, mijn land; het is kort dag

Delft straks uw spa voor mij de wig
vergeet waar ik geborgen lig.
Voorbij mijn moeite, nood en pijn
moet er een tuin van sterren zijn.

-Ida Gerhardt.
Uit : Verzamelde gedichten.
Amsterdam, Athenaeum-Polak & Van Gennep, 1980

3 reacties

Opgeslagen onder Flora, Leven, Natuur, Poëzie

3 Reacties op “Voor de tuinman en/of vrouw

  1. Patroonheilige van kistenmakers … en notarissen en taxichauffeurs. Een vreemde combinatie of heb ik het mis ?
    Mooi gedicht : eenvoudig maar zeker waar.

  2. @micheleeuw
    Dat klopt! Ik ken niet veel heiligen die van zo veel uiteenlopende beroepen de schutsheilige zijn, maar de tuiniers komen wel op de eerste plaats!
    Een ‘fiacre’ was in lang vervlogen jaren stilletjes een soort koets – misschien vandaar de ‘taxichauffeurs’… 😉

  3. Een gedicht ter mijner ere, zowaar. Jochei!

Geef een reactie

