Wie leest die blijft!

Ik weet niet hoe het mogelijk is maar ik heb er compleet naast gekeken! Zaterdag laatst was de Internationale dag van het Lezen en Schrijven
Via e-mail werd ik er alsnog attent op gemaakt!
Als bloggers moesten we dat toch gezien of gehoord hebben. Verbeter mij als ik het mis heb maar ik denk niet dat het vermeld werd tijdens het nieuws op radio of tv.
Had ik de blaadjes van mijn scheurkalender dagelijks verwijderd dan had ik het nog op tijd gezien…

Schrijven kunnen we allemaal – de een al beter dan de ander – persoonlijk vind ik dat niet zo eenvoudig en de woorden vloeien niet altijd even makkelijk uit mijn pen!
Maar lezen – doen jullie dat wel eens, af en toe, of regelmatig, of veel??
Daarom deze mini-enquête:

Wat is/zijn het/de mooiste of beste boek/boeken dat/die jullie in de afgelopen 2 jaar gelezen hebben? Maakt niet uit welk genre – als jullie het maar een goed boek vonden. Eventueel schrijf je erbij waarom, maar dat moet niet per se!

Ik bijt alvast de spits af:

2006
-Knielen op een bed violen/Jan Siebelink (wordt verfilmd)
-Een wonderlijk jaar/Geraldine Brooks
-De toegewijde tuinier/John Le Carré (werd ook verfilmd)
-De schaduw van de wind/Carlos Ruis Zafón
-Grijze zielen/Philippe Claudel (werd verfilmd)

2007
-De engelenmaker/Stefan Brijs
-Animal farm/George Orwell
-Het psalmenoproer/Maarten ’t Hart
-Boetekleed/Ian McEwan (werd recent verfilmd – Atonement)

De toppers waren voor mij persoonlijk ‘Grijze zielen’, ‘Knielen op een bed violen’ en ‘Het psalmenoproer’... Laat jullie niet ontmoedigen door mijn lijstje. Als jullie maar één boek gelezen hebben dat jullie goed of uitstekend vonden is dat even interessant!
Alvast bedankt voor jullie medewerking!

18 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Boeken, Nederlandse literatuur, Taal, Varia

18 Reacties op “Wie leest die blijft!

  1. Ik vrees dat ik je niet kan helpen : geen boeken gelezen in de laatste 2 jaar. Sorry.
    Het laatste boek was het laatste deel van ‘De stam van de Holebeer’, maar dat is al langer geleden. Films en tv-series, ja.

  2. Menck

    Op dit moment ben ik in een biografie bezig: ‘Arno. Een lach en een traan.’ Een zalige turf voor de liefhebbers, zeg maar.
    Eergisteren heb ik ‘Fantastica’ van Merel Roze uitgelezen. Niet slecht voor een debutante (en medeblogster).
    Hoogtepunten? Die ben ik dit jaar nog niet echt tegengekomen, vrees ik.

  3. willy en annemie

    wat ik graag gelezen heb in het jaar 2007, en dit op aanraden van mijn Annemie is

    De Vliegeraar / Khaled Hosseini
    Het ongrijpbare meisje / Mario Vargas Llosa
    Het huis van de moskee / Kader Abdolah
    Het kleine meisje van meneer Linh / Philippe Claudel

    en oh ja vorig jaar

    De schaduw van de wind / Carlos Ruiz Zafon

    groetjes en hasta la mañana

    willy

  4. “De heks van Freiburd” en “De dochter van de heks” van Astrid Fritz waren bij het best wat ik dit jaar gelezen heb!

  5. Ik beloof het, deze winter begin ik er weer aan. Zalig in bed met een boek.
    Gaan jullie maar rustig verder met de lijstjes zodat ik er een keuze kan uit maken.

  6. @micheleeuw
    Bedankt in elk geval voor de reactie! De een leest en de ander niet – dan heb jij waarschijnlijk andere interessante bezigheden of een drukker sociaal leven!
    Ik ben een rasechte ‘huismus’…

    @Menck
    De boeken die je vermeldt ken ik niet! Die biografie gaat dat over Arno, de zanger?

    @annemie & willy
    Bedankt voor jullie reactie y ‘hsta la proxima lección de español’

    @Las je die boeken in het Duits? Misschien lees je dan ook graag ‘De aflegster’ van Helga Hegewisch. Dat las ik in het Duits, ‘Die Totenwäscherin’…mooie historische roman!

    @Artemis
    Ik weet niet of er nog veel reactie komt maar je hebt alvast een startlijstje. Mijn lijst was niet volledig – in die 2 jaar las ik meer dan dat! 😉
    Je vraagt maar!

  7. Menck

    @ Annemie
    Ja, dat gaat over Arno Hintjens, de zanger. Het boek is van de hand van Gilles Deleux en verscheen oorspronkelijk in het Frans (Ik lees weliswaar de Nederlandstalige versie).
    Ik ben al meer dan twintig jaar een fan van Arno. Vandaar – en ook omdat het een streekgenoot is en daardoor tal van beschrijvingen in het boek me uitermate bekend zijn – dat het wat mij betreft een feest is om te lezen.
    ‘Fantastica’ is dan weer de eerste roman van Merel Roze, een blogster die je ook in mijn blogroll aantreft.

    Wow, val ik hier niet midden in een layoutsverandering, zeg! Daarnet nog de oude stijl en plots een totaal nieuw behangetje. You go, Annemie! 😉

  8. Bedankt voor de informatie!
    Ik zit inderdaad temidden ‘veranderingswerken’….vind je het goed? Ik moet wel nog een en ander aanpassen – de header vind ik nog niet goed, maar ik zoek nog wel! 😉

  9. nel

    Zo’n lijstjes zijn zalig om er wat aanraders uit te halen, daarom heb ik er graag een woordje uitleg bij.
    Ziehier mijn lijstje:
    ‘Duizend schitterende zonnen’ en ‘De vliegeraar’ van Khaled Hosseini: schetst een heel levendig beeld van zowel het dagelijkse leven als de politieke toestand in Afghanistan, dit boek was zo aangrijpend dat ik tegenwoordig de toestand in het land volg

    ‘ Lucifer’ Connie Palmen: voor wie wel houdt van het Amsterdam van de jaren 70tig én van Connie Palmen

    ‘Aan Chesil beach’ Ian Mc Ewan:de huwelijksnacht van een jong bruidspaar in de jaren vijftig, de auteur weet op geloofwaardige wijze de innerlijke belevingswereld van zowel de vrouw als de man te schetsen, ik moest voortdurend aan mijn eigen ouders denken die eveneens huwden in de jaren vijftig

    ‘De Engelenmaker’ Stefan Brijs: meeslepend én begrijpelijk boek over klonen

    ‘Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor’ Renate Dorrestien: nog een grote dame uit de Nederlandse literatuur, het verhaal van een vrouw en haar dementerende moeder

    ‘Het huis met de geesten’ Isabel Allende: ben er juist in begonnen, ziet er veelbelovend uit

    vielen ietwat tegen:
    ‘De dochter van de minarres’: vond het eerder een verslag van haar genealogisch opzoekwerk dan een persoonlijk verhaal

    ‘Callamiteiten voor gevorderden’ Marischa Persl: je moet echt wel een gedegen kennis hebben van de engelstalige literatuurklassiekers om al haar verwijzingen te snappen, bovendien heb ik weinig affiniteit met het Amerikaanse ‘high shool’ milieu

    Ik lees elke dag een half uurtje, in mijn bed voor het slapen gaan. Dit is een van de rustigste en ontspannen momenten van de dag, het huis stil en donker, met enkel het licht van mijn leeslampje. En ik blijf nooit plakken voor TV.

  10. Ik moest ze wel in het Duits lezen, er is zover ik weet nog geen vertaling van…

  11. Het zit hier ook in een nieuw kleedje ! Ziet er fris uit. Tijd van het jaar ? 😉

  12. blanche

    Lezen doe ik onderweg , in de auto , de trein , het vliegtuig . Nooit in bed .
    Het boek dat het afgelopen jaar meest bleef kleven was “Les larmes du Luberon” van Henri Leconte.
    Om de subjectieve reden dat ik de Luberon de mooiste plek ter wereld vind en om de objectieve reden dat deze historische roman in een meeslepend verhaal leert dat machtsmisbruik in naam van 1 of andere religie van alle tijden en van alle plaatsen is.

    ” In Europa ” van Geert Mak was het meest leerrijke boek dat ik in jaren gelezen heb . De Europese geschiedenis van de 20ste eeuw aan de hand van een reis door de tijd en door Europa.
    Een turf van 900 blz.die leest als een roman. Alle hoofdstukken vormen 1 geheel maar zijn ook afzonderlijk leesbaar.

    En Kiekeboe lees ik ook graag

  13. @nel
    Ik las ‘De engelenmaker’, van McEwan lees ik bij gelegenheid nog wel iets, van Allende heb ik alles gelezen behalve Eva Luna.
    Lezen doe ik ’s morgens vroeg bij de koffie en eventueel nog wat in de namiddag – in bed lukt me dat niet goed!

    @micheleeuw
    Misschien wel de tijd van het jaar maar van de heersende modekleuren heb ik mij niks aangetrokken 😉

    @blanche
    Het boek van Leconte ken ik niet. Van Geert Mak daarentegen heb ik wel gehoord en misschien is het interessant om ‘In Europa’ te lezen, kwestie van mijn geschiedeniskennis wat bij te schaven of op te frissen!
    Hé, Kiekeboe – ik denk er net aan – misschien koop ik wel een paar nummers om volgende week mee te doen op ons familieweekend in de Ardennen. Kwestie van mijn grote volwassen kinderen rustig te houden… 😉
    Maar dan moeten wij wel op de kleinkinderen passen!

  14. Menck

    @ Annemie
    Of ik het goed vind? Ik vind het prachtig! Retestrak, overduidelijk en rustig qua kleur. Ook je header is zeer geslaagd!

  15. nel

    Wat heb ik weer een mooi lijstje kunnen samenstellen!
    Eerst zal ik de boeken lezen die verfilmd gaan worden, want ik lees liever eerst het boek voor ik de film zie.
    ‘In Europa’ komt zeker in de boekenkast Ik heb ook gelezen dat de VPRO er een documentairesserie heeft over gemaakt, die in het najaar wordt uitgezonden. Ik denk dat ik het boek parallel met de serie zal lezen.
    Anderstalige boeken heb ik nog nooit gelezen, misschien toch eens proberen of ik voldoende talenkennis heb om een frans of engelstalig boek te lezen!

  16. De engelenmaker
    Het bernini-mysterie
    Het semco-principe

  17. @nel
    Op een jaar verplicht ik mezelf om enkele Engelstalige en Franstalige boeken te lezen! Wat ik ook graag doe maar het leest niet zo vlot als in het Nederlands…

    @Cursief Huigje
    Goede keuze! Ik las De Engelenmaker en ook Het Bernini mysterie!

    @ALLEN
    Hartelijk bedankt voor jullie medewerking 🙂
    De respons is groter dan ik had verwacht!

Geef een reactie

