Literatuur – met majuskel!

bibliotheek.jpgNa het zomerverlof wil ik de naam van mijn blog toch een beetje ‘eer aandoen’… en daarbij doe ik nogmaals beroep op jullie gewaardeerde medewerking!
De meesten onder ons lezen – dat heeft de mini-enquête mij geleerd. Waarbij mijn oprechte dank voor jullie reacties ! Op die leeslijstjes kunnen we terugvallen als we eens niet weten ‘wat’ gelezen!

Wij lezen – maar wat? Alles wat we lezen is lectuur, en dat kan gaan van reclamefolders, over kookboeken, weekbladen, kranten naar poëzie en romans. Edoch niet alle lectuur is literatuur! En nu komt mijn vraag:

Maar wat is voor jullie ‘LITERATUUR’? Wanneer zeg je van een boek – dat is pas ‘literatuur’?

Ik ben er mij ten zeerste van bewust dat het een moeilijke vraag is waarop veel verschillende antwoorden mogelijk zijn. Want boeken lezen en appreciëren is en blijft een subjectief gegeven!
Neem er de tijd voor! Ik geef mijn persoonlijke mening daarover in de loop van de reacties/commentaren…!
Dank bij voorbaat!

PS Vakliteratuur laten we hier – gemakshalve – buiten beschouwing!

11 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Boeken, Taal

11 Reacties op “Literatuur – met majuskel!

  1. Van zodra het in boekvorm is, noem ik het literatuur …

  2. Ik moet nogal veel vakliteratuur en leerboeken doorspartelen. Maar ’s avonds kan ik me wel eens ontspannen met een Dan Brown of als het echt makkelijk mag zijn, met een Pieter Aspe, Deflo of Brusselmans (laatste lees ik alleen maar omdat het vlot leest).

  3. dorine

    Literatuur is zo’n brede term.. hmm.. maar voor mij betekent het vooral romans (bv. detectiveromans, fantasy,..) novelles (kortverhalen), poëzie en brieven/postkaartjes.

    In deze internettijden vergeet men wel eens een brief te schrijven en ja, hoewel ik ook veel gebruik maak van emails krijg ik nog altijd graag een brief of postkaartje in mijn bus dan de elektronische versie in m’n mailbox.

  4. ‘Het geheel van de schriftelijke overlevering van een volk of een tijd.’ Zo beschrijft Van Dale het. Nogal vaag, vind ik. Dan is Wikipedia toch iets specifieker:
    ‘Een verzameling woorden die door de smaakmakende gemeenschap als waardevol wordt beschouwd en volgens die gemeenschap bijzondere kenmerken heeft.’
    Het blijft natuurlijk de vraag wie die “smaakmakende gemeenschap” precies is – veelal is dit een diffuus geheel van personen die samen het literaire veld uitmaken. Het betreft dus literatuurwetenschappers, recensenten, critici, schrijvers, opiniemakers, uitgevers, journalisten, mediafiguren, studenten, samenstellers van schoolboeken, leden van literaire jury’s, enzovoort.

  5. blanche

    Het is moeilijk dezer dagen in blogland. Menck wil weten wat kunst is en Annemie wil weten wat literatuur is.
    Voor mij is literatuur kunstig geschreven fictie. Wat mij meteen in de problemen brengt want men zegt ook : vakliteratuur en daar komt geen fictie of kunst aan te pas…..
    Hebben wij op school ooit een definitie gekregen?
    Benieuwd wat jouw definitie is Annemie.

  6. Literatuur is voor mij kunst in lettervorm. Literatuur is ook al die boeken die onderscheiden worden met boekenprijzen, en die ik nooit zal lezen. Literatuur is dus wat ik niet lees. Ik lees veel, voornamelijk fantasy, maar dat klasseer ik niet onder literatuur. Misschien dat alleen Tolkien fantasyliteratuur is…

  7. Ek hoop weereens dat julle my Afrikaans verstaan! Ek stem saam met blanche se frase “kunstig geschreven fictie”, maar sluit literatuur dan poësie uit?

    In die geval van fiksie, dink ek dit het ’n beter kans om as “literatuur” geklassifiseer te word indien die skrywer deeglike navorsing gedoen het om die verhaal in ’n sekere milieu te laat afspeel, neem bv. Dalene Matthee se bosromans, Kringe in ’n Bos ens. Ek het onlangs haar roman Toorbos gelees en op my blog bespreek – dit was ongelooflik hoe sy my meegevoer het na ’n tyd wat nie meer bestaan nie.

    Tog kry jy ook die skrywer wat “iets uit niets” kan skep, bv. oor verhoudings tussen mense wat nie gebonde aan ’n sekere milieu is nie, en dus geen navorsing verg nie. Dit is moeilik om te besluit wat is literatuur en wat nie. Miskien moet ons kan sê: Dit het die potensiaal om die toets van die van die tyd te deurstaan.

  8. Als het je meevoert naar een andere wereld en niet loslaat tot het verhaal uit is, hoe lang of hoe kort ook, dan is het voor mij literatuur. Dat kan een roman van 500 blz zijn, of een gedicht van 10 regels, als er maar leven en passie in zit!

  9. @micheleeuw
    Ik heb veel boeken in huis maar ik durf ze niet allemaal literatuur te noemen! 😉

    @Christophe
    Vakliteratuur heb ik niet vandoen (gelukkig!) en spannende romans lees ik ook graag als het eens ontspannen lectuur mag zijn. 🙄

    @Dorine
    Ik lees graag historische romans, goede thrillers en kan voor het slapengaan bladeren in een poëziebundel, maar ik verafschuw zeemzoeterige liefdesromans, bah! En ik ben het volkomen met je
    eens wat ‘mail’ betreft…

    @Menck
    Hmm, dat is een mondvol, Menck – en dan ben je uiteindelijk nog niet veel wijzer! Een beetje algemeen en vaag…

    @Blanche
    Jaja, je moet af en toe eens je ‘little grey cells’ gebruiken zoals Poirot pleegt te zeggen!
    Jouw visie spreekt me wel aan! Op school – en dat is dan reeds héél lang geleden – hebben we daar niet veel over opgestoken. Over de definitie van Literatuur, bedoel ik… boeken heb ik in het hoger middelbaar genoeg gelezen en daarmee hield mijn scholing jammer genoeg op!
    Literatuur is voor mij persoonlijk een boek dat mij raakt in hart en nieren, dat me doet nadenken, waarvan ik soms niet ‘goed’ ben, dat me boeit, dat een boodschap heeft en literatuur moet bovenal een mooie taal hanteren. Een kunstig samenspel van inhoud en taal…
    Een detective of thriller hoe spannend ook kan ik geen literatuur noemen. Maar ‘Grijze zielen’ van Claudel en ‘Knielen op een bed violen’ van Siebelink – dat is in mijn ogen literatuur.

    @Alcyon
    Ik kan je helemaal volgen in je betoog! Boeken die in de prijzen vallen zijn over het algemeen goed tot héél goed…wat niet wil zeggen dat we ze graag lezen, dat is weer iets anders!

    @Mykopop
    Ik apprecieer tenzeerste een goed onderbouwde historische roman. Een boek dat mij uren lang naar een andere wereld voert is een ‘succesverhaal’…
    Literatuur is een roman dat de ‘tand des tijds’ doorstaan heeft…dat vind ik een mooie definitie!
    Het is en blijft niettemin een héél subjectieve ervaring…
    Afrikaans lezen lukt aardig – met een beetje oefening uiteraard!

    @sandrissimo
    Volledig mee akkoord! Als ik na het lezen van een boek weer op mijn positieven moet komen is dat altijd een goed teken… 😉

    AAN ALLEN HARTELIJK DANK VOOR JULLIE BEREIDWILLIGE MEDEWERKING! 🙂

    Reageren mag uiteraard nog altijd…

  10. nel

    Oei Annemie, dat is wel een héél moeilijke en zelfs gevoelige vraag. Mijn zussen vinden het namelijk snob als ik durf te beweren dat Gabriel Garzia Marques wél literatuur is en hun geliefde Stephen King of Konzalic niet. Zij vinden dat enkel een kwestie van smaak en willen niet horen van een kwalitatief verschil. Hebben zij ook gelijk?
    Pesoonlijk vind ik het criterium van mykopop wel relevant: ” die potensiaal om die toets van die van die tyd te deurstaan.”

  11. Ik weet het Nel, wat nu juist literatuur is, blijft een héél subjectieve vraag en krijgt dan dito antwoord! Maar persoonlijk reken ik King, Konzalik en andere grote en gerenommeerde thrillerschrijvers niet onder de noemer ‘literatuur’… Let wel, dit is een héél persoonlijke visie en ik leg er de nadruk op dat ik héél graag en met veel plezier een al of niet ‘literaire thriller’ of spannende detective met veel plezier verslind en daarin kan meegaan.
    Persoonlijk vind ik de mening van Blanche en Mykopop goed aansluiten bij mijn persoonlijke visie omtrent literatuur…met majuskel!
    Dit voorjaar las ik ‘Madame Bovary’ in Nederlandse vertaling (ik las het ooit in het Frans!) en dat is nu juist een schoolvoorbeeld van wat ‘literatuur’ is… het heeft de tand des tijds doorstaan! Als ik zie hoeveel keer mijn bespreking van dit boek en nog een paar andere klassiekers wordt aangeklikt (die ik sedert maart las en besprak) dan begrijp je wel wat ik bedoel!
    Ik doe absoluut niet minnetjes over het lezen van spannende verhalen, thrillers, detectives of science-fiction! Want dat doe ikzelf ook – maar dat klasseer ik dan onder ontspannende lectuur!
    Harmonische samenhang tussen taalgebruik/schrijfstijl en inhoud (universele thema’s) vind ik persoonlijk een goede maatstaf voor het beoordelen van een roman! Het blijft niettemin een gevoelig thema!

Geef een reactie

