Die digter is ’n koei

koe.jpgLaatst kreeg ik een leuke reactie vanuit Zuid-Afrika. Een blogger van deze verre uithoek kon het gedicht van Gerrit Achterberg ‘De dichter is een koe’ –  dat ik plaatste op 7 mei 2007  – bijzonder appreciëren. Een gedicht dat uiteraard te vinden is op internet, http://www.leestafel.info/Poezie/productssimple1.html ,  maar wat ik ook staan heb in een bloemlezing.

De auteur van My Kop op ’n Blok, die ik dan ook toevoeg aan mijn blogroll, heeft mij toelating gegeven om zijn ‘eigen’  Zuid-Afrikaanse vertaling van dit mooie gedicht te posten op mijn blog. Waarvoor dank, Chris!

Een passende gelegenheid om dit gedicht te plaatsen naar aanleiding van de ‘Dag van de Landbouw’ nu zondag 16 september.
Poëzie over de grenzen heen…

Die digter is ’n koei

en verby die weiding
lê ek by my vier pote
my oë en verbaas,
omdat ek nou weer ewe grote
monde vol vreet sonder om te loop,
terwyl ek pas nog loop en vreet het,
ek het seker maar weer vergeet
wat vir ’n dier ek is – die slote
weerkaats my beeld wanneer ek drink,
dan kyk ek na my kop, en dink:
hoe kom die koei dan onderstebo?
Die hek waarteen ek my skuur
word oud en glad en vetterig op die duur.
Vir paddas en vir kinders is ek sku
en hulle vir my: my tong is vir hulle te ru,
net maar die boer melk my so salig,
dat ek nooit eens dink: wat is hy so inhalig.
snags, in die mis, droom ek gans onbewus
dat ek ’n kalfie is, wat by die moeder rus

© Afrikaans vertaling, 2007 – Chris van der Westhuizen

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Dieren, Poëzie, Taal

Een Reactie op “Die digter is ’n koei

  1. Leuk en mooi !
    Ik wou dat de dieren konden praten zodat ik kon weten wat ze denken, àls ze al denken …

Geef een reactie

