In ongenade

coetzee1.jpg
David Lurie, van middelbare leeftijd en tweemaal gescheiden, is een in ongenade gevallen wetenschapper. Na jarenlang Romantische poëzie te hebben gedoceerd aan de Kaapse Technische Hogeschool, begint hij impulsief een relatie met een studente.
De verhouding verzuurt; hij wordt aan de kaak gesteld en moet voor een onderzoekscommissie verschijnen. Hij is bereid schuld te bekennen, maar weigert voor de druk te buigen om publiekelijk spijt te betuigen, hij neemt ontslag en trekt zich terug op het geïsoleerde boerderijtje van zijn dochter Lucy. Gedurende enige tijd lijken de invloed van zijn dochter en het natuurlijke ritme van de boerderij harmonie te brengen in de wanklanken van zijn leven. Hij helpt met de honden in de kennel, met de verkoop van bloemen en planten op de markt en assisteert bij de behandeling van gewonde dieren in een dierenkliniekje in de buurt.
Maar het machtsevenwicht in het land is aan het verschuiven. Hij en Lucy worden slachtoffer van een brute en verontrustende aanval die alle onvolmaaktheden in hun relatie aan het licht brengt.
(tekst op de achterflap)

Met ‘In ongenade’ heeft J.M. Coetzee de Booker Prize 1999 gewonnen. Hij is daarmee de eerste schrijver in de geschiedenis van de Booker Prize, die tweemaal voor zijn romans bekroond is. In 1983 ontving hij de Booker Prize met zijn roman ‘Life and Times of Michael K’.
De Zuid-Afrikaanse schrijver Coetzee kreeg in 2003 de Nobelprijs voor Literatuur

‘In ongenade’  van J.M. Coetzee is een beklemmende en verontrustende roman maar prachtig geschreven in een sobere doch mooie taal.

5 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Engelstalige literatuur, Geschiedenis, Taal

5 Reacties op “In ongenade

  1. Ik zou dat boek graag lezen wou, maar kan je geloof dat de Nederlands weergave niet makelijk te krijge zou zijn hier in Zuid-Afrika. Ik zou het dus in het Engels moes lezen – dat staat me niet aan.

  2. @Chris
    Ik bracht het boek mee uit de bibliotheek. Maar ik wil wel eens rondkijken of ik het ergens tweedehands op de kop kan tikken voor jou…

  3. nel

    Wat bedoel je met beklemmend en verontrustend, Annemie? Slaat dit op de situatie in Zuid-Afrika of eerder op de intermenselijke relaties in het boek? Vind je het een aanrader?
    Eerder las ik al ‘Dierenleed’ van Coetzee, niet echt een gemakkelijk boek, maar wel beklijvend.

  4. @nel
    Het slaat eigenlijk op beide! Maar meest nog op de intermenselijke relaties en de onbegrijpelijke keuzes die de hoofdpersonages maken gezien in het kader van de verschuivende machtsverhoudingen in Zuid-Afrika.
    Het is geen gemakkelijk boek en je wordt er evenmin vrolijk van. Daartegenover staat dat het wel knap geschreven is.
    Het las niet echt vlot – maar dat kan aan mij liggen. Ik mocht er niet zoveel tijd laten over gaan, want uiteindelijk is het geen lijvig boek.
    Vraag gerust – op die manier kan ik er beter over praten.
    Een aanrader – eigenlijk wel! Voor mij persoonlijk was het een eerste kennismaking met Coetzee.

Geef een reactie

