Zij sudokut…jij ook?

Ter vermaak van de puzzelende blogger/lezer met of zonder taalzuiverende neigingen onderstaand cursiefje van de pen van Ruud Hendrickx.

Cryptogrammen zijn uit ten huize van Ruud Hendrickx, sudoku is in. Ik ben er misschien wat laat mee – de sudokuhype is al over zijn hoogtepunt heen, denk ik – maar de verslaving is er niet minder groot om. Elke dag los ik een sudokupuzzel op, niet op papier, maar op m’n pc. Dat maakt het zoveel makkelijker.
Alleen blijf ik natuurlijk wel een taalmens in hart, nieren en ziel. Terwijl ik probeer de cijfertjes hun plaats te geven, kan ik het niet nalaten ook over alle taalproblemen met sudoku na te denken.
Sudoku spreek je uit als ‘soedóókoe’. Daarmee voegt het woord zich bij het exclusieve clubje van tiramisu en haiku, tot nu toe de enige woorden waarop deze spellingregel van toepassing is: “Als het grondwoord eindigt op een u (uitgesproken als /oe/), dan gebruiken we een apostrof in het verkleinwoord.” We spellen dus sudoku’tje.
De spelling met apostrof is er ook gekomen, vermoed ik, omdat de spelling sudokutje ongewenste beelden oproept. Helaas pindakaas, we zullen met dat ongewenste beeld toch moeten leren leven.
Want ik had tot een week geleden misschien nog nooit gesudokud, mijn moeder sudokut al jaren. Geef toe, zoiets zeg je toch niet van je eigen moeder.

Bron:http://vrttaal.net/taaldatabanken_master/algemeen/home.shtml

15 reacties

Opgeslagen onder Taal, Taaltips

15 Reacties op “Zij sudokut…jij ook?

  1. Had jij, een week geleden, nog nooit gesudokud? Dan ken je allicht de finesses nog niet die je moeder wel kent. Ik sudoku nooit via het net, omdat je dan een vervelend seintje krijgt wanneer je een onachtzaam foutje maakt. In het taalwezen zou het “une faute d’orthographe” heten terwijl ik er enkel een gom voor nodig heb.
    Geef mij ook maar liever taal dan wiskundige cijfertjes maar de sudoku bezetenheid heeft me flink te pakken.
    Als ik het kan, kan iedereen het.
    Leuk, kunnen we deze sudoku oplossen en er een prijs mee winnen? Blah heeft hier blijkbaar meer ervaring mee. Mag ik jou mijn oplossing alvast inzenden?
    Twee sudokutj’es oplossen en ik ben rookvrij, morgen.

  2. @artemis
    Ik ben geen crack in wiskunde maar de ‘sudoku’ heeft hier ook de cryptogram in de vergeethoek geduwd. Ik speel evenmin graag op het scherm, te lastig voor de ogen en te weinig overzicht. Liefst in een boekje met potlood en gom, waarbij de gom eerder versleten is dan het potlood 😉
    Die sudoku staat er maar bij als ‘fotootje’ maar ga je gang en los die op! Ik ben voor het moment ‘verslaafd’ en mijn lectuur blijft liggen. Ik zal moeten afkicken net zoals jij morgen met de sigaret!
    Sterkte, Artemis en bedankt voor de leuke reactie! 🙂

  3. Alcyon

    Ik ben een tijdje verslaafd geweest aan het oplossen van sudoku’s ahum… op het toilet. Niet dat mijn achterwerk op een tuit stond tegen dat ik klaar was met de sudoku; op den duur gaat dat wel vlot.

    Ik haalde ze van deze webpagina:
    http://puzzelland.addwittz.com/modules/motionmill/

    Met een programmaatje waarmee ik een deel van het scherm kan selecteren en afdrukken.

  4. Goedemorgen,

    Gelukkig hou ik het bij dammen, op die manier heb ik geen schrijfproblemen.
    Bedankt voor de tip want ik had er geen flauw idee van.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  5. blanche

    Help!! Ik ben wereldvreemd.
    Ik weet niet wat sudoku is.
    Wat moet je daarmee doen met zo een raster ?
    Maar als het verslavend is weet ik het misschien beter niet…..

  6. Ik had gedacht dat het niets voor mij zou zijn want ik ben wat dyslectisch en cijferblind. Maar ook ik ben verslaafd ! Ik beperkt me nu ook nog enkel op het toilet maar soms ook nog op de pc … Leuk stukje !

  7. @alcyon
    Ik durf het ook wel eens te doen op het toilet, maar dan beginnen mijn benen te slapen 🙂
    Ik haal mijn puzzels van
    http://www.websudoku.com/
    Bedankt voor jouw webpagina!

    @tomlievens
    Van dammen heb ik geen kaas gegeten, maar puzzels allerlei en taalspelletjes, daar hou ik wel van!

    @blanche
    Wereldvreemd? Een klein beetje toch 😉
    Je moet het echt eens proberen – het is leuk en een (gezonde) verslaving. Goed voor de ‘little grey cells’…
    Kijk maar op volgende pagina voor uitleg:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sudoku

    @micheleeuw
    Ik zal me noodgedwongen ook moeten beperken want ik kom voor het ogenblik niet meer aan lezen toe!
    Straks moet ik nog de naam van mijn blog wijzigen in ‘Spelen om te leven’ 🙂
    Van Ruud Hendrickx komen er nog wel stukjes in de toekomst! Die is gevat… 😉

  8. nel

    Oh Annemie, doe me dat niet aan ‘spelen om te leven’, ik ben een fan van je boekenrubriekje en citaten, maar sudoku’s, dat was ik heel vlug beu.

  9. @nel
    Zo ver zal het wel niet komen , Nel!
    Ik blijf ‘lezen’ en ‘citeren’ maar af en toe een vrolijke speelse noot moet ook kunnen… 😉
    Af en toe moet ik sowieso een pauze inlassen in het lezen om er dan met vernieuwde aandacht weer tegenaan te gaan. Het komt wel goed!

  10. Hmm, ongewenste beelden? 😉

  11. @Christophe
    Ruud Hendrickx schreef dat… ik niet! 🙂

  12. blanche

    Voilà zie , nu weet ik hoe het moet. Dank u Annemie.
    Helaas weet ik niet

  13. blanche

    vervolg: helaas weet ik niet wat iemand eraan vindt.
    Bij de eerste moest ik het nog leren , de tweede ging vlotjes en na de derde was ik het al beu.
    Hou het voor mijn part maar bij lezen om te leven.

  14. Mijn madame is al een paar jaar zwaar verslaafd aan de sudoku. Alles moet wijken en wachten voor de sudoku en als het niet wil lukken, vliegen de gommen en potloden in het rond. Als ik dan opper dat ze dat blaadje beter in de vuilnisemmer kan gooien, is het antwoord steevast: geen sprake van, dit MOET opgelost zijn. Ach, we zijn allemaal wel aan iets verslaafd en liever dit dan alcohol of sigaretten.

  15. @blanche
    Ik vind het leuk dat je het geprobeerd hebt 😉

    @Daniel
    Ik geef het ook niet vlug op! En wat die verslaving betreft ben ik het volkomen met je eens 🙂
    Ik ben altijd een puzzelaar geweest; in mijn kinderjaren begonnen met kruiswoordraadsels, daarna lange tijd en nu nog ‘doorlopers’ gemaakt en cryptogrammen.

Geef een reactie

