Ladybird, ladybird…

Hebben jullie ze ook gezien gisteren en vandaag? Het stond trouwens in de krant dat we een invasie kunnen verwachten van hemelbeestjes, boterbeestjes, pimpampoentjes, pieternelletjes, boerinnetjes, piepauwtjes…en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan!
Jawel, je raadt het goed, het gaat over het lieveheersbeestje .
lieveheersbeestje.jpg

Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) van de Vlaamse Overheid waarschuwt opnieuw voor een invasie de komende dagen en weken van het ‘veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje’. Met de dalende temperaturen proberen die diertjes in woningen of kantoorgebouwen binnen te geraken om daar te overwinteren. (Het volk)

De naam lieveheersbeestje is een herinnering aan de tijd dat de Germanen in Europa gekerstend werden. De bestaande Germaanse naam voor het kevertje, Freyafugle, vogel van de godin Freya, werd verchristelijkt tot onzelievevrouwebeestje of lieveheersbeestje. De eerste vertaling leeft voort in het Duits (Marienkäfer) en Engels (Ladybird); de tweede in het Nederlands en Frans (Bête à bon Dieu).

Hoe noemen jullie een ‘lieveheersbeestje’? Hier bij ons in West-Vlaanderen zeggen we ‘hemelbeestje’… maar persoonlijk vind ik ‘pimpampoentje’ leuker. Niet te geloven hoeveel crèches en kleuterschooltjes ‘Pimpampoentje’ noemen…
Maar het Engelse ‘Ladybird’ vind ik het mooist en ‘Mariquita’ (Spaans) mag er ook zijn!

Ik wens jullie allen een prettig weekend en geniet van het zonnetje! 😉
Tot maandag…

Zijn onze lieve-Here-beestjes werkelijk
ook katholiek of zijn ze buitenkerkelijk,
ze zijn, zoals geleerden pas ontdekten,
met mug en vlieg en wesp verdeeld in sekten.

(-Toon Hermans)

13 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Citaten, Natuur, Rijmpjes, Taal

13 Reacties op “Ladybird, ladybird…

  1. Stef Flater

    Die pimpampoentjes van Azië schijnen nogal een agressieve soort te zijn. In die mate dat de inheemse met uitsterven bedreigd zijn. Naar hier gebracht om als biologisch middel gebruikt te worden tegen o.a. bladluizen, dreigen ze nu een pest te worden.

  2. @Stef Flater
    Jammer genoeg de zoveelste natuurlijke biotoop die door mensenhand verstoord wordt…
    Bij het opzoeken gisteren stond ik versteld te lezen hoevéél soorten pimpampoentjes er bestaan!
    Voor wie meer wil weten daarover verwijs ik graag naar

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes

  3. Wij zeggen ‘lievevrouwenbeestjes’, dus zoals in het Engels!

  4. Die pimpampoentjes zou ik nu eens nooit dood doen. Ik zet die gewoon weer buiten. Mooi als je ze ziet wegvliegen hé.

  5. @alcyon
    Mooi woord is dat!

    @micheleeuw
    Van de vliegende insecten ken ik GEEN genade voor muggen/ wespen (omwille van serieuze allergische reacties) en ambetante vliegen – lees maneschijters…
    De rest mag gerust in mijn huis rondvliegen, kruipen of lopen zolang ze me maar niet voor de voeten lopen of aan het hoofdeinde van mijn bed zitten 🙂

  6. ‘Pimpampoentje’ gebruik ik het vaakst. Maar ook ‘lieveheersbeestje’ bezig ik wel eens. Gek, maar ik gebruik die twee termen door elkaar, ook in het dialect.

  7. Wij zeggen ‘onzelieveheersbeestjes’.
    Verleden lente kwamen hier verschillende nestjes tussen de raamkaders uit. Met honderden bedekten ze een heel venster. Moeilijk om ze weg te krijgen.

  8. @Menck
    Bij ons wordt pimpampoentje helemaal niet gebruikt! Wel hemelbeestjes en lieveheersbeestje…

    @Artemis
    Het schijnt dat ze moeilijk weg te krijgen zijn! En als ze aangevallen worden scheiden ze een kwalijk geurtje af… In het artikel in de krant stond dat je ze best kon opzuigen en daarna ‘euthanaseren’ in de diepvriezer 🙄

  9. Euthanaseren? Dat is een van de meest nuttige diertjes in de tuin! Rozenliefhebbers zullen wel weten wat ik bedoel.

  10. @Menck
    Ik geloof je…persoonlijk vond ik het een uiterst eigenaardige raadgeving!
    http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=C11I8AFI_1

  11. Anderzijds is het wel een feit dat het veelkleurig Aziatisch lieverheersbeestje een regelrechte bedreiging vormt voor onze inheemse soort. Ik dacht trouwens aanvankelijk – verkeerdelijk, wegens te rap gelezen – dat het om die laatste soort ging.
    In dat geval is euthanasie dan misschien nog niet eens zo’n slecht idee.

  12. Wij noemen dat beestje bij ons thuis kapoentje. Maar niemand weet ooit waar ik het over heb 😦

  13. fee

    IK ZAUW GRAAG WILEN WETEN HOE LANG HET DUURT

Geef een reactie

