Het geluid van een cello

DE STEM VAN EEN CELLO

Waaraan het geluid van een cello doet denken

de cellist Widlund vertelde me dat er
in dit instrument iets huist – een stem
een al heel oude stem waarnaar je zoekt
als je speelt en die je herkent
als je haar vindt

misschien is het dat waarom ik moet denken
aan de oudste geluiden die ik ken, zoals
neuriën, zingen, kreunen, huilen

en ook aan de kleuren van een woud in de herfst
alsof je het heimwee hoort van de cello
naar zijn herkomst

Rutger Kopland
(uit: Een man in de tuin
Amsterdam, 2004)

www.gedichtvandeweek.nl

5 reacties

Opgeslagen onder Muziek, Poëzie

5 Reacties op “Het geluid van een cello

  1. Wat een mooi gedicht! Dank je wel voor de link naar gedict van de week.

  2. @chris
    Voor mij was het ook een toevallige en aangename ontdekking 🙂
    Enjoy!

  3. Dank je wel…. Ik ken behoorlijk wat van Kopland, maar noch de ze bundel, noch dit gedicht was me bekend…
    De laatste verzen zijn ontzettend mooi!

  4. Alweer zeer mooi en goed gevonden.

  5. @annetanne
    Ik ben het volkomen met je eens…vooral wat betreft de laatste verzen!

    @micheleeuw
    Dankuwel – het opsnorren van een passend gedicht of citaat vind ik aangenaam tijdverdrijf. Soms vind je pareltjes…

Geef een reactie

