Het verkeerde keelgat

Lucie Wijnakker moet een keeloperatie ondergaan. Dat ze daarbij haar stem zou kunnen verliezen, lijkt voor haar arts een bijkomstigheid. Voor Lucie is het letterlijk een halszaak : ze verdient haar brood als voordrachtkunstenares.

Lucie is bitter teleurgesteld over de ontmoedigende reacties van haar geliefden.
Na de operatie brengt Lucie een vakantie door op het eiland La Gomera, waar ze ‘la mujer silenciosa’ wordt genoemd. Niet langer gehinderd door woorden, is ze milder en in zichzelf gekeerd. Ze beleeft een poëtische liefde met een man die gewend is met zwijgende vrouwen om te gaan.

Een intrigerende roman over zwijgen en praten, over communicatie met of zonder woorden, maar ook over minnaars en over moeders en dochters.
(tekst op de achterflap)
keel.jpg
Het verkeerde keelgat is het vijftiende boek van DIANE BROECKHOVEN (1946) en haar eerste roman voor volwassenen. Met haar kinder- en jeugdboeken won ze twee Boekenleeuwen en kreeg ze diverse literaire bekroningen. Deze roman is gedeeltelijk autobiografisch.

De stroom herinneringen aan het kind dat monddood werd gemaakt, was na Lucie’s operatie opgedroogd. Zelfs als ze er bewust over nadacht, kon ze geen enkel tafereel meer oproepen waarin het kleine Lucieke tot zwijgen, praten, eten of slikken werd gedwongen. Alles wat haar als kind in het verkeerde keelgat was geschoten en daar jarenlang als een onontwarbaar kluwen gewoekerd had, leek door de ingreep van de chirurg met wortel en tak uitgeroeid…

Persoonlijke mening
Op het eerste zicht leek dit boek mij een pretentieloze roman – waarvan ik na lezing grif toegeef dat het (tot mijn verwondering) héél wat herinneringen heeft opgeroepen referererend naar mijn kindertijd en vroege pubertijd. Héél herkenbare situaties voor vrouwen die de kaap van 50 (en+) bereikt hebben – soms pijnlijk, soms hilarisch.
Vlot geschreven, amper 136 pagina’s lang. Een aanrader voor vrouwen (sorry heren!) en hun volwassen dochters… De geciteerde poëzie is – voor mij althans – de ‘spreekwoordelijke’ kers op de taart, die tevens een niet onbelangrijke meerwaarde geeft aan deze roman!
Veel leesplezier!

5 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Nederlandse literatuur, Poëzie

5 Reacties op “Het verkeerde keelgat

  1. Alleszins een origineel thema. Wel kort van stof, maar dat hoeft niets te betekenen. De nieuwe van Jeroen Brouwers is ook flinterdun te noemen vergeleken met zijn eerdere worpen.

  2. Voor vrouwen of niet: het boek intrigeert me wel. Bedankt voor de tip!

  3. @daniel & Menck
    Wat nu ik echt verrassend vind is dat de eerste reacties van mannen komen…
    Bedankt heren 😉

  4. nel

    Ongetwijfeld twee vrouwvriendelijke heren! Maar help Annemie! Mijn boekenlijstje wordt alsmaar langer en ik ben nog lang niet aan vakantie toe!
    p.s. soms raak ik niet op je blog, als ik hem open krijg ik een bericht dat er een fout is opgetreden in explorer en dan wordt de verbinding verbroken, en dit enkel bij deze blog, iemand een idee?

  5. @nel
    Aan dat uit de kluiten gewassen boekenlijstje van jou kan ik niet veel doen!
    Je mag nog blij zijn dat ik de laatste 3 maanden bijna niet aan lezen toekwam… 🙄
    Wat de problemen betreft aangaande de toegankelijkheid van mijn blog – sedert wanneer is dat en/of is er een bepaalde posting waarmee er problemen zijn? Ik probeer je alleen maar te helpen…

Geef een reactie

