Rituelen

lichtjeHerfst, sombere kille dagen – vooral nu sedert de wintertijd weer van kracht is!
Sedert een paar weken is mijn jaarlijkse winterritueel weer aan de orde. Vanaf vier uur in de namiddag (of vroeger indien nodig!) steek ik een kaars aan in de keuken. Een doodgewone kaars – die kan gezien worden vanaf buiten en ook door gans het huis (open woning!).

Daar put ik kracht en troost uit – het geeft me bovendien hoop in de donkere najaars- en winterperiode. Ik denk aan allen die me dierbaar zijn en nauw aan het hart liggen – ouders, kinderen en kleinkinderen… In donkere tijden (hier letterlijk bedoeld) ben ik nogal geneigd tot ‘reflectie’ en ‘introspectie’.

Ik ben niet bijgelovig want daarvoor ben ik te nuchter en te rationeel, maar op een of andere onverklaarbare manier is dat éne kleine lichtje voor mij een bron van kracht!
Een mens heeft behoefte aan rituelen…

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.
-Confucius

10 reacties

Opgeslagen onder Citaten, Leven

10 Reacties op “Rituelen

  1. Wat mij betreft heeft één kaars meer kracht en bezinningsvermogen dan 100 perfect versierde kerstbomen. Mooi ritueel, Annemie.

  2. Wij branden altijd kaarsen ’s avonds. Als sfeerverlichting en ook om onze sigarettenrook weg te nemen. Nu gaan ze vlugger aan omdat het vroeger donker wordt.
    Zo hebben we elk onze reden en als het je gelukkig(er) maakt, waarom niet ?

  3. ‘k geloof toch ook wel in de kracht van de kaars … gewoon al het feit dat het een teken is dat je aan iemand denkt … en niets is toch mooier dan positief aaniemand denken!

  4. @annetanne
    Inderdaad…en ik doe het al jaren!

    @Daniel
    Volledig akkoord wat die kerstbomen betreft en bedankt🙂

    @micheleeuw
    Iedereen probeert om zijn eigen manier om de donkere dagen wat meer kleur te geven…

    @Bart
    Als er iemand ernstig ziek in het ziekenhuis ligt of geopereerd moet worden, dan doe ik dat ook! Het geeft kracht en troost…

  5. lieve

    Brand geen kaars omdat je zoon of dochter zou slagen in haar examen……maar wel om de verbondenheid zei mij eens iemand…..
    Alleen voor het kaarslicht hou ik van de donkere dagen

  6. Het veilig gevoel dat we aan een vuur(tje) in het donker koppelen is volkomen logisch en zit zelfs ingebakken in onze genen: tijdens het hominisatieproces hadden onze voorouders die zich ’s nachts in de buurt van het vuur ophielden meer kans om de sabeltandtijgers te ontlopen, en daarna (daarbij ?😉 ) voor vuurminnend nageslacht te zorgen. Maar laat de logica de pret niet bederven en geniet van het kaarslicht !

  7. Dus, het heeft iets te maken met ‘overleven’…?
    Nu ‘figuurlijk’ met het doorkomen van het donkere seizoen.
    Eigenlijk is er in al die jaren niet zo veel veranderd…
    Het overleven (met vlam of vuurtje) is nu meer ‘mentaal’ gericht dan ‘fysisch’, uitgenomen dan voor de zovele daklozen waarvan wij eigenlijk (of niet genoeg!) weet hebben🙄
    Niettemin, ik houd de kaars brandende!
    Bedankt voor de leuke reactie🙂

  8. @Lieve
    Daarin heb je volkomen gelijk! Bijgelovigheid of naïeve gelovigheid is hier niet aan de orde…
    Ik zal nooit van de donkere dagen houden – feit is wel dat ik (men, een mens!) alleen in donkere dagen een lichtje kan appreciëren…
    Je kan alleen maar dingen missen die er niet (meer) zijn…
    Bedankt voor je reactie 😉

  9. Ik ben gek op kaarslicht, daarom vind ik deze periode zo mooi. Vanaf dat het begint te schemeren steek ik een heleboel theelichtjes in mooie houdertjes aan, dat geeft veel licht en ook veel warmte!
    (Ze geven ook letterlijk warmte, op een kille avond kan je de temperatuur aangenaam maken, gewoon door een flink aantal kaarsen aan te steken.)

Geef een reactie

