Kinderpraat

Deze namiddag mochten we de kleinkinderen van school halen. Mathijs zit in de 1ste kleuterklas en voor Saartje was het haar tweede dag in de peuterklas. Saartje is een parmantig ding, amper een knobbel hoog. Ze is de kleinste van haar klasje en voor haar geldt ook het gekende gezegde: Klein maar dapper!
Op haar eerste schooldag heeft ze geen traan gelaten. Zonder omkijken en met wat gedecideerd ellebogenwerk geraakte ze waar ze wilde zijn. Hoewel dat niet altijd als een hoedanigheid kan worden beschouwd…

Op weg naar de auto ratelde ze honderduit met haar hoge fijne stemmetje:
-Waar is papa nu?
Ze is gek op haar vader.
-Papa moet nog eventjes vliegen en vanavond komt hij thuis (oudste zoon Wouter zat in Zwitserland voor 2 dagen en mama Hannelore stond er eventjes alleen voor)
-En waar is mama nu?
-Mama is nog aan het werken en ze komt jullie straks halen!
Ze lijkt te kunnen leven met die waarheden…
-Mathijs is een jongen en papa is ook een jongen!
-Oh ja… ?(ik had er plezier in!)

In de auto werd het vraaggesprek verdergezet met Mathijs die op weg naar de auto een stuk voorop liep met opa. Mathijs is ook niet op zijn mondje gevallen en voor een kleuter van 4 heeft hij reeds een behoorlijke woordenschat op zijn palmares staan.
-Ik vroeg: En wat is oma?
Geen onmiddellijk antwoord van de achterbank.
Zegt Mathijs:
-Maar oma, jij hebt kort haar!
-Ja jongen…
-Wil je geen lang haar meer?
-Nee jongen, nu niet meer…Maar ik had vroeger wel lang haar, héél lang haar en ik heb nog altijd mijn 2 vlechten!
-En waar heb je dat gedaan?
-In papier gewikkeld in de kleerkast…ik zal ze dan eens tonen!
-En hoe heb je dat gedaan?
-Weet je, oma…
-Wat, jongen?

Ja, aan de waaroms komt op die leeftijd soms geen einde – maar dat is goed! Ondertussen was Saartje stilgevallen en ik hoorde ze op haar duim zuigen en ik zag ik mijn verbeelding hoe ze met haar andere hand nog extra krulletjes in haar donkerbruine lokken draaide – haar slaapritueel! Ze was uitgeteld…
Jammer dat kleine kinderen zo vlug groot (moeten) worden…

8 reacties

Opgeslagen onder Citaten, Kinderen, Leven

8 Reacties op “Kinderpraat

  1. Jouw beschrijving klinkt me bekend in de oren. Ik heb zelf 3 jonge gasten, waarvan de laatste aanwinst nu 4 jaar is. Wat een woordenschat! En zich overal uitpraten. Als dat geen advocaat wordt😉
    Je hebt gelijk wat dat snel groot worden betreft. Doodjammer dat tegenwoordig almaar vaker de grootouders de kinderen zien groot worden en niet de ouders zelf…

  2. Goedemorgen,

    Godzij dank werk ik thuis. De grootouders zijn altijd welkom om te spelen of ze ergens mee uit te nemen. Maar het hoeft niet. Ik heb dus alle tijd voor hen.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  3. nel

    Ha Annemie, vandaag kan ik gewoon reageren! zou het toch met foto’s te maken hebben?

    Geniet maar zoveel mogelijk van je kleinkinderen!

  4. Dat zal ik moeten missen aangezien ik geen kinderen heb, maar toch blijf ik bij mijn beslissing.
    Geniet zolang ze zo klein zijn🙂

  5. Het voordeel aan kleinkinderen (of in mijn geval neefjes en nichtjes) is, dat je ze na een tijdje weer aan hun ouders kan teruggeven hé…😉

  6. @allen
    Bedankt voor de leuke reacties!
    Ik moet de kleinkinderen echt niet veel opvangen. Mathijs en Saartje die nu beiden schoollopen heb ik een jaar gehad op maandag – op vrijwillige basis – omdat ik dat wilde doen. Afhalen van school was een eenmalige gebeurtenis.
    Na Nieuwjaar kijk ik op maandag naar jongste kleinzoon Hannes (18maanden) totdat ook hij naar het peuterklasje kan volgend jaar deze tijd…
    Uiteraard, als er al eens problemen zijn, staan we altijd klaar om te helpen waar nodig!😉

  7. Ik ben nog geen oma, maar ik ben het wel volledig met je eens, dat kleine kinderen heel snel groot worden. Voor je het weet zijn ze allemaal het huis uit……. Oppassen zal als het eenmaal zover is, niet snel gebeuren voor mij. We wonen een heel eind uit de buurt. Misschien op vakantie komen?

  8. lieve

    Ik heb er één van twee…..en het leuke is als je hem enkele dagen niet gezien hebt dat hij weeral een aantal woordjes bij kan…..deze week toe ik geeuwde: “Oma zeker beetje moe?”🙂

Geef een reactie

