Klara en Kurt

Mijn klokradio staat afgestemd op Klara en de wekker loopt af om 7u.
Programma: Klara Wakker…
Niet dat ik altijd onmiddellijk opsta, soms druk ik nog eens op de snoozeknop. Zeven uur is vroeg en eigenlijk moeten wij hier voor niemand opstaan – maar met het ouder worden kan ik niet lang meer blijven liggen (rugpijn!) en bovendien verlang ik altijd naar een kopje koffie…
Om ter zake te komen! Tijdens het weekend wordt dat programma aan elkaar gepraat door Kurt Van Eeghem en ik moet zeggen – dat doet hij goed! Soms ernstig, soms met een kwinkslag, maar altijd met een gedicht erbij. Zondag laatst ging het als volgt – en ik was blij het gedicht te vinden op Internet:

NOVEMBER

Het regent en het is november:
Weer keert het najaar en belaagt
Het hart, dat droef, maar steeds gewender,
Zijn heimelijke pijnen draagt.
En in de kamer, waar gelaten
Het daaglijks leven wordt verricht,
Schijnt uit de troosteloze straten
Een ongekleurd namiddaglicht.
De jaren gaan zoals zij gingen,
Er is allengs geen onderscheid
Meer tussen dove erinneringen
En wat geleefd wordt en verbeid.
Verloren zijn de prille wegen
Om te ontkomen aan den tijd;
Altijd november, altijd regen,
altijd dit lege hart, altijd.

-J.C.Bloem

7 reacties

Opgeslagen onder Leven, Muziek, Poëzie

7 Reacties op “Klara en Kurt

  1. Een ander gedicht van J.C. Bloem: De Gelatene

    Ik open ’t raam en laat het najaar binnen,
    Het onuitsprekelijke, het van weleer
    En van altijd. Als ik één ding beheer
    Is het: dit tot het laatste te beminnen.

    Er was in ’t leven niet heel veel te winnen.
    Het deert mij niet meer. Heen is elk verweer,
    Als men zich op het wereldoude zeer
    Van de milliarden voor ons gaat bezinnen.

    Jeugd is onrustig zijn en een verdwaasd
    Hunkren naar onverganklijke beminden,
    En eenzaamheid is dan gemis en pijn.

    Dat is voorbij, zoals het leven haast.
    Maar in alleen zijn is nu rust te vinden,
    En dan: ’t had zoveel erger kunnen zijn.

    Twee gedichten van Bloem, twee keer een schitterende laatste zin.

  2. nel

    Mooie gedichten, maar redelijk donker voor een grijze herfstdag…

  3. Heb altijd al Van Eeghem een bijzonder goeie presentator, interviewer, entertainer gevonden … En wat is er mooier dan een knap gedicht op een klassieke muziekzender!:)

  4. @Daniel
    Bedankt voor het mooie gedicht…

    @nel
    Dat klopt, maar het is er de tijd van het jaar voor!

    @Cursief Huigje
    Dat kan ik alleen maar beamen 🙂

  5. xixarro

    Ben je zeker dat je niet een nieuw bed/matras nodig hebt voor die rugpijn?

  6. Ik kan Kurt ook altijd smaken. Ik zie soms de heruitzendingen van ‘de 3 wijzen’ op tv. Schitterend !
    Ik zou ook eens kijken voor een nieuwe matras of bedbodem. Vraag maar aan Stefflater : kan wonderen doen.

  7. @xixarro
    Neen, dat denk ik niet maar ik vind het wel fijn dat je zo bezorgd bent🙂
    De jaren komen niet zonder een pijntje hier of daar!

    @micheleeuw
    Over Kurt zijn we het dus eens😉
    En mijn matras is oké…

Geef een reactie

