Woord van de week – FIETSSUGGESTIESTROOK


Veel weggebruikers kennen het verschil niet tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook.
Een fietssuggestiestrook is een doorlopende gekleurde strook aan de rand van de weg.
Zo’n strook is geen volwaardig fietspad: automobilisten mogen erover rijden, erop parkeren en ze hoeven de fietsers die erop rijden geen voorrang te verlenen.
Omdat er visuele verwarring mogelijk is met een volwaardig fietspad, willen de Fietsersbond en de mobiliteitsclub VAB de fietssuggestiestroken vervangen door pictogrammen die op de weg geschilderd zijn.
Taallink 106 e-zine

http://www.taaltelefoon.be

13 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

13 Reacties op “Woord van de week – FIETSSUGGESTIESTROOK

  1. Ik schrik er toch wel van dat je er mag op parkeren. Van de rest was ik evenwel op de hoogte.

  2. Een rare zin vind ik eigenlijk:”Ze hoeven de fietsers die erop rijden geen voorrang te verlenen.” Volgens mij is de situatie van een weg zonder fietssuggestiestrook precies hetzelfde als een met. Ik zie het verschil dan ook niet. Opletten moet je gewoon en de situaties zijn beiden hetzelfde. Dus ook voorrang verlenen als een fietser af wil slaan enz. In welke situatie zou je dan geen voorrang hoeven te verlenen?

  3. Dat België in verband met het fietsbeleid eens een voorbeeld neemt aan Nederland! Op het vlak van de zwakke weggebruiker hinken we hopeloos achterop.

  4. Ha, je mag erop parkeren! Lijkt me ontzettend gevaarlijk om als fietser die geparkeerde wagens voorbij te steken.
    Ik hou toch meer van reële oplossingen dan van suggestieve.

  5. Fietssuggestiestrook?! Had ik nog nooit van gehoord. Ik dacht dat die stroken erkende fietspaden waren. Verkeerd gedacht, dus. Maar ik vraag me nu wel af waarom die fietssuggestiestroken aangelegd zijn.

  6. Eigenlijk is de zwakke weggebruiker – de fietser – helemaal niet gediend met die stroken. Integendeel, mij lijkt een gewoon fietspad dan nog veiliger…

  7. Annemie, je beseft niet hoe gelukkig je me maakt!! Fietssuggestiestrook: een gloednieuw twintigletterwoord is geboren!

  8. Goedemorgen,

    Prachtig woord, bedankt voor het zoekwerk waar wij dan zomaar kunnen van genieten.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  9. @Daniel
    Dan is mijn dag ook goed 😉

    @tomlievens
    Eerlijk gezegd zoek ik dat niet – dat valt elke week in mijn mailbox en komt elke week op mijn blog!
    En soms zitter er verrassingen bij…

    @Aukje
    Soms vraag ik me af wie die woorden eigenlijk uitvindt?

  10. Een fietssuggestiestrook is eigenlijk gewoon een aandachtsverhogende maatregel. In eerste instantie dienen ze ervoor om automobilisten attent te maken op de mogelijke aanwezigheid van fietsers.

    Waarom zo’n suggestiestrook en geen volwaardig fietspad? De suggestiestroken worden vaak toegepast op druk befietste wegen, waar onvoldoende ruimte is om een volwaardig fietspad te leggen. Het vademecum fietsvoorzieningen legt een aantal voorwaarden op aan fietspaden, bijvoorbeeld:
    – minimumbreedte voor een enkelrichtingsfietspad: 1,75 meter
    – binnen de bebouwde kom dient het fietspad aanliggend aan en verhoogd ten opzichte van de rijweg te zijn
    – buiten de bebouwde kom moet het fietspad vrijliggend zijn (minstens een buffer van 1 meter tussen de rijweg en het fietspad)
    – enz.

    Het spreekt voor zich dat het realiseren van volwaardige fietspaden veel geld kost én dikwijls gepaard gaat met zware onteigeningen. In dergelijke gevallen, waar de rijwegbreedte aan de smalle kant is, kunnen er dan fietssuggestiestroken aangebracht worden.

  11. Ik wist ook niet dat het geen volwaardige fietspaden waren. Nog een voorbeeld van teveel regeltjes zodat het niet meer te doen is …

  12. @Karel
    Bedankt voor de deskundige uitleg inzake ‘fietspaden’…

    @micheleeuw
    Jammer genoeg is dat veelal de gang van zaken

Geef een reactie

