Moord in het klooster – Michael Jecks

Moord in het klooster (2004)
-Michael Jecks

Als in 1321 in het klooster van St. Mary een jonge non op mysterieuze wijze sterft, vraagt de bisschop sir Baldwin een onderzoek in te stellen. Samen met zijn vriend, baljuw Simon Puttock, reist de ridder naar het klooster in Belstone, waar contemplatie en spiritualiteit blijken te hebben plaatsgemaakt voor naijver, hebzucht, dronkenschap en seksuele losbandigheid.

Baldwin en Puttock komen er al snel achter dat de overleden non een godvruchtig meisje was dat het als haar taak zag haar medezusters weer op het rechte pad te brengen, hetgeen haar niet bepaald geliefd maakte. Haar dood was dan ook geen ongeluk maar moord.

Baldwin en Puttock ondervinden bij hun onderzoek heel wat tegenwerking en kunnen helaas niet voorkomen dat nog twee jonge novicen om het leven komen. Pas dan vallen alle puzzelstukken op hun plaats en kunnen zij een moorddadige wolf in schaapskleren ontmaskeren.
(tekst op de achterflap)

Persoonlijke mening
Tijdens mijn laatste bibbezoek stuitte ik toevallig op een 10-tal boeken van Michael Jecks met Middeleeuwse thrillers à la Brother Cadfael van Ellis Peters. Ik dacht er een goede zaak mee te doen met bovenvermelde titel te lezen. Maar ik ben zwaar ontgoocheld – dit is het slechtste boek dat ik dit jaar gelezen heb.
Pluspunt
Vlot geschreven, dat wel, en de schrijver heeft ook genoeg research gedaan over (gemengde) kloosters en het leven in de late Middeleeuwen in Engeland. Dat in die kloosters een loopje genomen werd met de geloften van kuisheid is ook algemeen geweten. Dat in die kloosters méér gedronken werd dan goed was voor de nonnen en de broeders is ook geen geheim. Wijn en bier stond op het dagelijkse menu omdat wat de pot schafte geen grote voedingswaarde bezat…Vooraan in het boek een praktische verklarende woordenlijst: calefactorium, lavatorium, suffragaan etc…
Minpunt
Véél personages, povere plot (lees: goedkoop verhaal) en om elke hoek van het kloostercomplex ofwel een dronken non of een priester die een novice verleidt etc…Totdat het zowat je strot uitkomt!
Neen, ik raad het jullie helemaal NIET aan 🙄

5 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Engelstalige literatuur, Geschiedenis

5 Reacties op “Moord in het klooster – Michael Jecks

  1. ‘Middeleeuwse thriller’ is een genre dat ik met veel plezier aan mij laat voorbijgaan.

  2. klinkt een beetje als een bijzonder slap afkooksel van ‘de naam van de roos’ op ’t eerste zicht. Ik laat het in elk geval liggen als ik het in de bib-rekken zou tegenkomen.

  3. Jammer dat je het niet mooi vond. Dat weet je nu ook weer hé.

  4. Bedankt voor de tip. Ik bestel regelmatig boeken (doorgaans via ECI), maar weet nu meteen waarvoor ik zeker niet moet opteren.

  5. @allen
    Nu hoor ik jullie denken – waarom leg je dat boek dan niet opzij?
    Ik heb verder gelezen omdat ik per se wilde weten wie het ‘gedaan’ had 😉

Geef een reactie

