Parkeerplaatseuthanasie

Op mijn gepersonaliseerde iGooglepagina heb ik een rubriekje: Woord van de Dag
Vandaag zag ik tot mijn grote verbazing staan:
parkeerplaatseuthanasie
Ik dacht dat er een stofje in mijn oog zat en moest het voor de zekerheid nog eens herlezen!
Het bleef maar door mijn hoofd spoken en ik vroeg me af waar dat woord vandaan komt en of die praktijk eigenlijk echt bestaat?
Uiteindelijk ben ik gaan googelen :

De Zwitserse vereniging voor stervensbegeleiding Dignitas heeft in een week tijd tot twee keer toe hulp bij zelfdoding verleend op een parkeerplaats. Dat meldden Zwitserse media woensdag.
Het Zwitserse Openbaar Ministerie heeft bevestigd dat er zich zeker twee gevallen hebben voorgedaan.
De twee Duitse patiënten kregen hulp bij het beëindigen van hun leven in een speciale stationwagen die op een parkeerplaats in de plaats Maur stond. De actie heeft veel kritiek teweeggebracht.
‘Deze wijze van stervenshulp vind ik zeer oneerbiedig maar we hebben geen middelen om die te verbieden’, aldus burgemeester Bruno Sauter van Maur.
Dignitas heeft naar eigen zeggen al honderden mensen bijgestaan bij hun overlijden, onder wie veel Duitsers. In Duitsland is actieve stervenshulp verboden.

Bron: De Telegraaf 7 november 2007

En dat wordt dan ‘menswaardig sterven’ genoemd? In een auto op een parking??
Ik ben er eventjes niet goed van…

12 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven

12 Reacties op “Parkeerplaatseuthanasie

  1. Je zou je oren en ogen bijna niet geloven als je dit bericht hoort.
    De mensheid is compleet de weg kwijt.

  2. Goedemorgen,

    Dit is een zeer gevoelig en moeilijk thema, en toch. Als de wet verbiedt om euthanasie te plegen dan zoeken mensen naar een oplossing. Als de enige oplossing eruit bestaat dat je op een parkeerplaats euthanasie kan plegen dan vrees ik dat dan ook gebeurt. Dus of de mensheid de weg kwijt is weet ik nog zo zeker niet, mischien schiet hier de wetgever wel tekort.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  3. Ik geef mijn voorganger gelijk : bij deftige wetgeving, zou het niet nodig zijn om op een parkeerplaats hulp te zoeken …

  4. @Johnny
    Dat ben je geneigd te geloven!

    @tomlievens
    Dat het een gevoelig thema is weet ik maar al te goed. Ik werkte ca. een jaar als vrijwilliger op een palliatieve eenheid (na passende opleiding). Ik ben ermee gestopt maar mijn echtgenoot doet nog 2 nachten/maand!
    Ik heb dit bericht geplaatst omdat ik er vragen bij had en hier in dit geval is het wel zo dat de Duitse wetgeving inzake euthanasie niet toereikend is (lees: niet toegestaan).

  5. @micheleeuw
    Ik kan er inkomen dat mensen euthanasie wensen maar op bovenvermelde manier lijkt het mij echt ‘mensonwaardig’…

  6. Het is zo oneerlijk, als een hond geen leefbaar leven meer kan leiden, dan krijgt hij een spuitje. Een mens moet op veel plaatsen echter nog altijd afzien tot hij crepeert… Dan is het zo gek niet dat mensen zelfs op een parkeerplaats willen sterven, gewoon omdat hun leven lijden geworden is.
    Het excuus is doorgaans religieus, maar een barmhartige god zou mensen toch niet zo kwellen?

  7. 🙂 wink, maar dan sceptisch.
    Weet even niet wat ik hiervan moet denken.

  8. @Aukje
    Ik heb dat bericht geplaatst omdat het mij iets deed! Jij hoeft er geen mening op na te houden of er iets over zeggen!
    Ik sta voor veel zaken open maar sommige dingen kunnen er bij mij dan niet in, zoals bovenstaand bericht. En dat is echt gebeurd…

    @sandrissimo
    Bedankt voor je eerlijke mening! Wij hoeven het niet met elkaar eens te zijn…😉

  9. Bij dergelijk bericht sta ik eerst paf. Daarna komen de vragen. Hoe waren de omstandigheden? Heeft de stervende het misschien zo gewild? Was het de enige uitweg? Waar was de familie? Wat kost een “menselijke” euthanasie? Kon de stervende het misschien niet betalen? Ik heb te veel vragen om een mening te kunnen vormen.

  10. Ik hoorde het berichtje ook op de radio, en ook mij deed het wat.
    Menswaardig? Ik vermoed dat de patiënten die op deze manier geholpen werden het in elk geval voldoende waardig vonden, waardiger dan hun leven van dat ogenblik verder te zetten.
    Een oordeel vellen in dit verband vind ik nauwelijks mogelijk – het raakt aan té veel.
    Hooguit kan ik zeggen dat ik denk dat de wetgever enerzijds dient te zorgen in een optimale palliatieve zorg, en persoonlijk geloof ik dat euthanasie in bepaalde omstandigheden, mits goed ingebed en (door alle partijen) weloverwogen, een heel waardig besluit van een leven kan zijn.
    In het bericht hierboven zit een factor van ‘wanhoop omdat het niet anders kan’ en dat maakt het schrijnend.

  11. Actieve stervenshulp is verboden in Duitsland, maar toch hebben ze “geen middelen om zoiets te verbieden”?
    ‘Mensonwaardig’ is een woord dat in dezen ontoereikend is.

Geef een reactie

