Woord van de week – GAPPER

Een gapper is iemand die een gap year of tussenjaar neemt tussen twee belangrijke fases van zijn leven.
Vaak knijpt de gapper er voor een jaar tussenuit, vóór de overstap naar hogeschool of universiteit of de overstap van studeren naar werken. De meeste gappers vertrekken op wereldreis om zo wat levenservaring op te doen.
Een gap betekent in het Engels ‘kloof, ruimte’.
Het woord gapper is in de woordenboeken opgenomen, maar dan in de betekenis ‘dief’, als afleiding van het Jiddische werkwoord gappen (‘stelen’). Gapper heeft dan een Nederlandse uitspraak.

Bron: Taallink 109 e-zine

www.taaltelefoon.be

9 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

9 Reacties op “Woord van de week – GAPPER

  1. Goedenavond,

    Ik vind het veel mooier klinken als je het gebruikt voor een dief dan voor iemand die een tussenjaar neemt. Bedankt voor de uitleg want dat van het tussenjaar wist ik niet.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  2. Gelijk hebben ze, die gappers! Ze moeten het doen als ze jong zijn want later komt er niets meer van.
    Mijn ouders hebben me de kans gegeven om het laatste jaar humaniora in het buitenland te studeren. Het was hard maar, achteraf bekeken, erg leerrijk.

  3. Een ander mooi woord hiervoor is ‘sabbatical’.

  4. Dat is iets wat overgewaaid komt van de VS en Australië. Vroeger nog jonge mensen genoeg tegen gekomen die in Brugge zo’n jaar namen en wat werkten om de reis te helpen betalen en zo langer konden blijven. Toffe mensen.

  5. Menck

    Kijk es aan: ik ben zowaar een gapper. Tussen twee blogs in, zeg maar.😉

  6. Besluit
    Iemand die een sabbatsjaar opneemt is een ‘gapper’ en iemand die mijn sacoche pikt is ook een ‘gapper’ 😉

    @Deftige dame
    Vandaag las ik toevallig dat Mevr. Clarke – die met haar zoetgevooisde stem in de Londense ‘Underground’ de mensen attent maakt op ‘the gap’ – ontslagen werd omdat ze kritiek heeft geuit op de Underground! 🙄

    @Menck
    Beste gapper – good to see you! Hopelijk heb je nog geen last van writer’s block 😉

  7. Sabbatical is voor oudere jongeren, als ze even tussen twee jobs zitten…😉

  8. Ik gap van gap naar gap volgens mij.
    Dat gappen is serieus een goede uitvinding! Zo heb je wat tijd tussen het leven in…

Geef een reactie

