Roodborstje

Het wordt kouder – dat voelen we – maar dat kon ik vandaag ook zien buiten aan de groter wordende vogelpopulatie die komt eten van al het lekkers! Vooral het roodborstje liet zich vaker zien dan enkele dagen terug en dat is een teken aan de wand! De hoogste tijd voor een gedicht…

Roodborstje

Een roodborstje dat tegen het raam tikt.
Niet tegen het raam, maar tegen het ei waarin het zit en het ei breekt in tweeën.
Niet het ei, maar het ijs dat scheurt van Groenland naar beneden.

Een zwarte zee, waarin witte vlakten drijven.
Geen vlakten, maar bergen.
Geen ijs, maar graniet.
Nodig voor het roodborstje om zijn snavel te scherpen.

Zijn snaveltje sterker dan het ei.

Sterker dan Groenland.

Gerrit Krol (1934)

Uit: Geen man want geen vrouw, Querido, Amsterdam 2001

6 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dieren, Natuur, Poëzie

6 Reacties op “Roodborstje

  1. Een mooie post als laatste die ek hier lezen sal voor mijn vakantie.
    Een gesegende Christmas voor jezelf en familie, en veel voorspoed voor 2008!

    Blogging off.

  2. @Chris
    Ik wens je een deugddoende vakantie, een Gelukkige Kerstmis en een gezond 2008!

  3. Ha Annemie, hier zie ik de inhoud van de voederbakken voor de gevleugelden ook zakken terwijl ik er naar kijk. En met de vrieskou die voor de komende dagen voorspeld wordt, zal het drummen worden voor een plaatsje op het plankje.

  4. Met nu opnieuw 2 poezen in de tuin zou het een beetje wreed zijn om voedsel voor de vogels te leggen, die dan voedsel voor de poezen zou worden …
    Bij sneeuw hangen we wel van die speciale bollen aan de waslijn. Daar kunnen de katten niet bij.

  5. Inderdaad, de roodborstjes komen er aangewipt. Ook hier.

  6. Ik kan de mezenbollen niet vlug genoeg ophangen!😉

    @micheleeuw
    Dat is een prima oplossing…
    Bij mij hangen de mezenbollen in grote struiken en aan lage takken van bomen. Een voederplank kan hier ook niet. Ikzelf heb geen poezen maar mijn buurvrouw heeft er….ik weet niet hoeveel precies en onze grote wilde tuin is hun speelplaats.

    @madame
    Het roodborstje is alomtegenwoordig…en o wee wie in zijn buurt komt! Als die rakker wil eten moeten alle andere gevederden wijken!

Geef een reactie

