Het groot Dictee

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal komt eraan! Woensdagavond is het zover – dan gaat de deur op slot, telefoon wordt niet opgenomen, iedereen wordt het zwijgen opgelegd – met uitzondering van de tv(Canvas)  waarvan de volumeknop wat verder wordt gedraaid dan gewoonlijk!

Waarom? Ondertekenaar zwoegt zich dan uit de naad om het Dictee dat ‘veel te snel’ wordt voorgelezen en dat bestaat uit 8 ronkende volzinnen, foutloos en leesbaar neer te krabbelen.

Leesbaar gaat nog – maar foutloos is moeilijker, want het dictee is meestal vinnig en is goed voorzien van instinkers en addertjes onder het spreekwoordelijke gras. Ik bereid me bijna  niet voor, enkel eens vlug doornemen van de tussen -n regel, verkleinkwoorden, koppeltekengebruik en hoofdletters.   Meestal slaag ik er ook in om onder het gemiddelde aantal fouten te blijven… Wat ik voor mezelf als een succes beschouw!

Voor wie het interesseert kan je op onderstaande link alle regeltjes van de Nieuwe Spelling nog eens nalezen:

http://woordenlijst.org/

8 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Taal, Taaltips

8 Reacties op “Het groot Dictee

  1. Goedemorgen,

    Ik duim voor je.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  2. Ook ik zal voor je duimen. Ik doe daar niet aan mee omdat ik weet dat dit niet mijn ding is. Ik weet was hoe het is om alles buiten te sluiten en voor de tv te zitten kijken😉

  3. willy en annemie

    Veel moed en succes en een beetje geluk mag ook wel, zodoende val je in de prijzen

    seguro

  4. Een uitdaging, dat dictee. Ik doe ook mee. Die regeltjes van de nieuwe spelling zal ik zeker nog doornemen.
    Succes, Annemie!

  5. Succes ermee, Annemie! En hopelijk wint opnieuw een Vlaming het concours.

  6. nel

    Daar durf ik niet aan beginnen! Veel succes Annemie!

  7. Tat goa ich neet deun heur😉 .

  8. @allen
    Bedankt voor de aanmoedigingen! Ik zal mijn best doen en zolang mijn foutenaantal onder het gemiddelde ligt zal ik al tevreden zijn.
    Uiteraard volgt er achteraf een update 🙂

Geef een reactie

