Het beste Woord van de Week

 

Ik mis het! Jullie ook? Het Woord van de Week was de laatste weken afwezig omwille van de kerstvakantie…Ik kreeg het niet in mijn mailbox. Volgende week komt dat echter in orde en laten we ons weer verrassen door mooie of extravagante of originele nieuwe woorden.

Ik ben in maart 2007 beginnen bloggen. Vanaf april heb ik regelmatig wekelijks een woord gepost. Hieronder vinden jullie het volledige lijstje. Nu vraag ik jullie beleefd doch met aandrang om jullie medewerking… Wat vonden jullie de 3 beste woorden? Laat het mij a.u.b. weten in de commentaarbox. Voor de betekenis van de woorden kunnen jullie terecht in het archief. Het resultaat wordt uiteraard bekend gemaakt op deze blog! Ik dank jullie allen op voorhand 😉

 

April

Paraplupolitiek, finissage, boerenjaar, opacriminaliteit

Mei

Consumanderen, graaitaks, euthanasielab, flexicurity, viraal

Juni

Digidier, doorpasmodel, schoonheidsgedrag, twitteren, zomerverlies, tilnorm, foeticide

Juli

Barista, Lourdespremie, microdot, stevia, flitsoverstroming

Augustus

Ninjakrediet, E-sigaret, kwaliteitsverval, risicoparkeren

September

Luxeverzuim, retentiestrategie, bidiplomering, bore-out

Oktober

Straatbeeldmonitor, klimaatneutraal, mannenstraat, bambiseks, opknipovername

November

Fietssuggestiestrook, parkeerplaatseuthanasie, cliquetsysteem, Downpas

December

Gapper, alcoholbus, Sevesobedrijf


 

 

 

 

 

 

11 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Taal, Taaltips

11 Reacties op “Het beste Woord van de Week

  1. Menck

    1. Bambiseks (simpelweg een heerlijke term!);
    2. Flitsoverstroming;
    3. Boerenjaar.
    Graag gedaan.😉

  2. pucinella

    Zonder me te laten leiden door inhoud kies ik voor:
    Lourdespremie (ik heb een vreemde fascinatie voor Lourdes)
    opacriminaliteit (wat heeft opa nu weer uitgestoken?)
    barista (klinkt gewoon leuk)
    en nu even de betekenis opzoeken…

  3. blanche

    Lourdespremie omwille van de lading

    Boerenjaar omdat we er elk jaar 1 willen

    Retentiestrategie voor de klanken.

  4. euthasasielab : voor het idee alleen al !

  5. e-sigaret : niet te doen !

    luxeverzuim : stel je voor !

    In 2 keer maar toch gelukt😉

  6. Ik stem ook mee en liefst vooraleer alle stemmen binnen zijn – zodat ik de uitslag niet kan beïnvloeden😉
    1. boerenjaar – prachtig Vlaams woord dat wij hier veel gebruiken
    2. parkeerplaatseuthanasie – omdat ik niet goed was van het verhaal dat erachter zat
    3. opacriminaliteit – omdat ze het hier op de 50-plussers gemunt hebben

  7. Goedemorgen,

    Bambiseks
    Opacriminaliteit
    e-sigaret

    `T was wel een moeilijke keuze want ik vind ze allemaal wel iets hebben. Bedankt om mijn Nederlands uit te breiden Annemie.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  8. Pingback: Update Beste Woord van de Week « Lezen om te leven

  9. fenile

    1. bore-out
    2. luxeverzuim
    3. consumanderen

    kende ik niet, vind ik mooie woorden, weer wat bijgeleerd.

  10. moekemicheline

    1. bambisex
    2. luxeverzuim
    3. parkeerplaatseuthanasie

    Moeilijk hoor!

  11. 1. Zomerverlies, omdat het een fenomeen is waar ik vaak op hamer.
    2. Twitteren, omdat het zo beeldend klinkt (al doe ik er niet aan mee)
    3. Boerenjaar, omdat het zo aards is, en geen echt ‘nieuw’ woord.

Geef een reactie

