Lekker stout

Ik ben lekker stout

Ik wil niet meer, ik wil niet meer!
Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:
jawel mevrouw, jawel meneer
nee, nooit meer in m’n leven!
Ik hou m’n handen op m’n rug
en ik zeg lekker niks terug!

Ik wil geen vieze havermout,
ik wil geen tandjes poetsen!
‘k Wil lekker knoeien met het zout
ik wil niet aardig zijn, maar stout
en van de leuning roetsen
en schipbreuk spelen in de teil
en ik wil spugen op het zeil!

En heel hard stampen in een plas
en dan m’n tong uitsteken
en morsen op m’n nieuwe jas
en ik wil OVERMORGEN pas
weer met twee woorden spreken!
En ik wil alles wat niet mag,
de hele dag, de hele dag!

En ik wil op de kanapee
met hele vuile schoenen
en ik wil aldoor gillen: NEE!
En ik wil met de melkboer mee
en dan het paardje zoenen.
En dat is alles wat ik wil
en als ze kwaad zijn, zeg ik: BIL

Annie M.G. Schmidt

8 reacties

Opgeslagen onder Kinderen, Poëzie

8 Reacties op “Lekker stout

  1. Schitterend !
    Ik heb me al vaak zo gevoeld maar als volwassene past het zo niet meer zeker ?😉

  2. Ik heb eigenlijk nooit de behoefte om ‘lekker stout’ te zijn – ligt niet in mijn natuur! Maar zoals je zegt, als volwassene staat dat eigenlijk niet meer zo goed 😉

  3. Bewust stout willen zijn, zat in mij ook niet in. Maar als je kinderen gehad hebt, leek het soms wel alsof ze op 1 dag het hele gedicht van AMG Schmidt wilden naspelen.

  4. @madame
    Dat klopt – soms waren er dagen dat je ze hartgrondig naar de maan wenste…
    Ik heb mij eveneens laten vertellen dat Annie M.G. Schmidt niet van kinderen hield!

  5. Mooi gedicht.
    Bedankt om ze hier telkens weer bijeen te zoeken en te plaatsen.

  6. @melkbrigade (Luc?)
    Dat doe ik met veel plezier en het is zo leuk als er enkele reacties op komen!

  7. Ja, ik ben het,
    door het opmaken van een blog op WordPress is het blijkbaar heel moeilijk om nog eens op een andere naam in te loggen.
    En Melkbrigade was eens een ander projectje van me ….
    Nu is het de verzameling Dagboeken geworden die ook hun plaatsje hebben gekregen op Internet.

  8. Rock caesar

    Is being “lekker stout” always a bad thing? What if you’re over 18?
    Veni vidi vici et per mare ambulavi

Geef een reactie

