Stokjesdans

Ik kreeg in het verleden een paar stokjes toegeworpen – waarop ik, zelfs na mooie beloften, niet heb geantwoord. Dit stokje kreeg ik van Annetanne en gezien de gemakkelijkheidsgraad van de vragen ga ik daar gewillig op in!

Wat wilde je later worden, toen je je nog in je kinderjaren bevond?
Ik kan me niet herinneren dat ik als kind daaromtrent dromen koesterde. Het is ook al zo lang geleden. Meisjes hadden in die tijd nog niet zoveel dromen… In het Lager Middelbaar, bij de nonnetjes op kostschool tot mijn 18de, heb ik wel met een paar vriendinnen gezworen om in te treden in het klooster. Ik heb het hier over halfweg de jaren ’60!

Wat ben je uiteindelijk geworden?
Ik kan moeilijk zeggen, nada, niks, I’m a nobody!

Ik heb door familiale omstandigheden en ook als oudste van ons gezin niet kunnen/mogen studeren wat ik wilde. Mijn wens was kunstgeschiedenis te studeren aan de unief – dat heeft helaas niet mogen zijn. Ik was nochtans de enige thuis die uit vrije wil ‘graag’ naar school ging en zonder mopperen huiswerk maakte en studeerde.

Na op mijn 19de een verloren jaar in Kortrijk op het ’t Hoge (totaal verkeerde richting & nog steeds moeilijke familiale situatie) kreeg ik een (miserabele) onderbetaalde job in een van West-Vlaanderens toen grootste textielbedrijven in onze gemeente.

Ik huwde op mijn 23ste en met 25 kwam de oudste oudste zoon. In overleg met ‘de heer des huizes’ ben ik thuis gebleven om voor de kinderen te zorgen. Wat ben ik dus geworden?

‘Moeder aan de haard’… Mooie job – edoch onbetaalbaar! Ik zou het opnieuw doen…

Hoe wilde je er later uitzien, toen je je nog in je kinderjaren bevond?
Dat was iets wat me absoluut niet bezighield…ik had geen idolen of rolmodellen waaraan ik me wilde spiegelen.

Hoe zie je er nu uit?
Als een echte bomma (dat is wat ik zie!), bijna 57 en met wat ‘overgewicht. Donker haar met heel veel grijs, wit, peper en zout, dat ik vertik te kleuren. Ik zie er streng uit – mijn fysionomie speelt niet in mijn voordeel, zelfs niet met een héél lichte brilmontuur – maar ik ben het niet! Mensen die mij kennen weten dat – ik lach héél gemakkelijk, ben gemakkelijk in de omgang, zelfs schuchter! Ik kleed mij héél eenvoudig. Ik gebruik nooit make-up.

Hoe zag de man van je dromen eruit?
Ik kan me niet herinneren dat ik daarmee bezig was. Op dat gebied was ik een absolute laatbloeier.

En wat is het uiteindelijk geworden?
Een rijzige man met een baard die met 14 jaar mijn oudere was. Studiemateriaal voor Freud, zou je kunnen zeggen.🙄

Toen we huwden was ik 23 – hij 37…

Hoeveel kinderen wilde je later en op welke leeftijd?
Dat wist ik heel goed – exact 5!

Wat is het uiteindelijk geworden, of wat zal het wellicht worden?
Welgeteld 3, die ik absoluut wilde hebben vooraleer ik 30 werd. Nu zijn ze allen het huis uit! Ik heb 3 kleinkinderen en het is nog niet gedaan!

Wat was als kind je lievelingseten en wat lustte je totaal niet?
Ik heb geen herinnering aan wat ik lustte, wel aan wat ik niet lustte! Gestoofd witloof, pap, melk en pudding – ik kan de keren niet tellen dat ik in het hok vloog met mijn bord omdat ik te traag at of met lange tanden. Verder ben ik aan tafel helemaal niet kieskeurig!

Lust je dat nu nog (niet), of heb je andere favorieten?
Pap lust ik nog altijd niet evenmin als melk en desserten op basis van melk. Als we nu ergens gaan eten en men brengt me een bord waarop gestoofd witloof ligt dan eet ik het op – als ik het zelf mag opscheppen of de keuze heb – dan eet ik het niet. Zelf heb ik het ook nooit klaargemaakt. Rauw witloof lust ik dan weer wel in combinatie met bv. een fijngesneden appeltje. Absolute favorieten heb ik niet – als ik dan toch moet kiezen zou ik zeggen: alles wat met pasta te maken heeft! Ik kou evenwel van eerlijk voedsel en gezien ‘de heer des huizes’ veganist is komen er hier regelmatig volwaardige rijst- en graanproducten op tafel vergezeld van veel groenten en diverse boonsoorten.

 

Nu komt het moeilijkste van de opdracht! Aan wie geef ik dat stokje door? Moeilijk…. Na een diepgaand gewetensonderzoek kies ik voor Heivlinder, Moeke Micheline en CursiefHuigje! Sorry folks…

 

10 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven

10 Reacties op “Stokjesdans

  1. Wat spannend! Dank je voor het stokje. Ik ga er vast wel op in, maar nog niet vandaag.

  2. Menck

    Bomma? Streng? Zo heb ik je nooit ervaren. Integendeel!
    Afgelopen zomer mocht ik een goedlachse, uitermate sympathieke en zeer losse madam begroeten. Een madam met wie ik zeker en vast wel es wat langer zou willen babbelen. Tijdens mijn opentuinweekend was er tijdsgebrek, maar een herkansing moet mogelijk zijn.
    Yep, ik ga alvast maar weer dat idee van een meeting opdiepen, denk ik.

  3. Ik ken je niet persoonlijk of heb je nog nooit ‘in het echt’ gezien, maar ik lees je als een zeer vriendelijke, zachte dame !

  4. Ik keek een tijdje geleden erg sceptisch naar die hele stokjes-bedoening. Maar het is toch wel ontzettend leuk om wat te lezen bij de mensen wiens blog je al wat langer volgt….

  5. oei, ik stel vast dat ik al dergelijk stokje toegegooid kreeg, maar nog niet gevangen heb. Maar tegen maandag zal dat wel opgelost zijn.
    Zo heb ik nog wat tijd om antwoorden te verzinnen!!

  6. Je kan altijd kunstgeschiedenis gaan studeren als vrije leerling. Het brengt je zoveel meer. Ik deed het een jaartje in Leuven en en heb er nog steeds spijt van dat dat ik de andere historische periodes niet meemaakte. Maar het was toen een Renaissance jaar, de ontdekking van Firrenze, boeiende professoren, lichtjes boven je schrijfblok tijdens de dia-presentaties, opzoekingswerk in Belgische musea. Het was een fantastisch jaar dat ik nooit zal vergeten. Doen, voor jezelf.

    Je bent zo bescheiden, zo eerlijk.

  7. yo

    verdorie, wij (iets) jongere vrouwen staan er toch veel te weinig bij stil hoe weinig kansen onze mama’s kregen. Mijn moeder (°41) was de tweedejongste van tien. Ze wou kinderarts worden en had daar zeker de capaciteiten voor. Naar het schijnt is de pastoor bij haar thuis nog komen smeken om ze toch te laten studeren. Ze heeft twee jaar handel gevolgd (tot haar veertiende dus) en dan aan de slag. Haar oudste zussen hebben hun lagere school nooit afgemaakt en moesten gaan ‘dienen’ vanaf hun twaalfde. De jongens leerden een vak…

  8. @Menck
    Dat is een héél mooi compliment en misschien zit er wel iets in dat plan – ik wil ook wel eens wat langer babbelen met jou!😉

    @micheleeuw
    Ik ben inderdaad ‘ongevaarlijk’ en schuw elke vorm van conflict en geweld!

    @annetanne
    Dat klopt – het is de eerste keer dat ik daarop inga – op vorige stokjes kon ik echt geen antwoord geven! Maar het is leuk, ja…precies een beetje binnenkijken bij de mensen!

    @chelone
    Daar heb ik enkele jaren terug nog aan gedacht, maar dat ook niet meer zo gemakkelijk nu! Daarbij, ik kan mij niet meer zo goed concentreren, mijn hoofd zit te vol met van alles en nog wat en vooral met de kinderen en kleinkinderen en de bezorgdheid om mijn bejaarde ouders.
    ik heb hier nog een cursus liggen over Engelse Literatuur (volledig in het Engels en op universitair niveau) van het volwassenenonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Het komt er ook niet van… In al de jaren dat ik thuis was heb ik me voortdurend bijgeschoold, per correspondentie of alleen, maar toch…
    Ik dacht dat ik eerder wat naïef ben!

    @yo
    Zo ging dat vroeger! ik zie dat bij de 5 zussen van mijn echtgenoot. Alleen de oudste (°1924) heeft gestudeerd maar dat kwam omdat ze binnengetreden is in het klooster waardoor ze meer mogelijkheden had. Ze werd onderwijzeres en daarna directrice van de Schippersschool in Hoboken.
    Mijn 2 jongere zussen en broer hebben gestudeerd en een diploma behaald…

  9. ‘I’m nobody?’ Niet zo bescheiden, Annemie! Ik geniet telkens weer van je wijsheid hier…

Geef een reactie

