De pruimelaarstraat

Begin jaren 1970 maakte Staf Van Eyken, alias ‘de Vampier van Muizen’, de streek van Mechelen onveilig als moordenaar en verkrachter. Dit gruwelijk fait divers neemt Louis van Dievel als uitgangspunt voor een veelstemmige, aangrijpende roman.

de-pruimelaarstraat.jpg

De arrestatie van de gevreesde seriemoordenaar zet de buurt op zijn kop: relaties beginnen te schuiven, maskers vallen af en goedbewaarde geheimen komen aan het licht en brengen sommige buurtbewoners in het nauw. Eentje gaat er finaal door het lint, een andere probeert zelfmoord te plegen, nog een andere rijdt zich te pletter of drinkt zich dood en waarom is Simone chantabel en wil de kwezel Francine per se naar het Assisenproces?

Met veel inlevingsvermogen en liefde ontrafelt de auteur het menselijke kluwen van de wijk. Iedere bewoner krijgt een eigen gezicht, een eigen geschiedenis. Of het nu de kapelaan is, de lokale duivenmelker, de plattelandsdokter, de kruidenier, de slagersvrouw, de kroegbazin van de Mexicana, de Vlaams-nationalist of de stiefvader van de moordenaar, elke bewoner heeft zijn eigen, vaak grimmige visie op de gebeurtenissen. Zo vormt de roman een mozaïek van korte, soms hilarische, soms intrieste tableaux vivants.

De Pruimelaarstraat (Louis van Dievel) schetst in geuren en kleuren een levendig portret van ‘la Flandre profonde’ uit een tijd toen het leven nog eenvoudiger leek dan nu. (tekst op de achterflap)

Jullie weten het ondertussen wel – ik lees niet zoveel ‘Vlaamse romans’. Ik werd echter nieuwsgierig naar het boek omdat het in de bib nooit te verkrijgen was – altijd uitgeleend. Ik heb het boek gereserveerd – vorige woensdag mocht ik het afhalen en gisteren, zondag, had ik het reeds uit. Dat zegt op zich al veel… Niet onmiddellijk mijn ‘genre’ en ook geen ‘grote’ literatuur – maar vlot geschreven, even vlot leesbaar en wat meer is – zó herkenbaar menselijk. Eenmaal eraan begonnen is het moeilijk om het boek opzij te leggen!

4 reacties

Opgeslagen onder Boeken, Leven, Nederlandse literatuur

4 Reacties op “De pruimelaarstraat

  1. blanche

    Echt een in één ruk uitleesbaar boek. Een commentaar even goed als het boek zelf las ik hier . http://svendeschutter.wordpress.com/2007/09/10/lectuurtip-de-pruimelaarstraat/

  2. Ik zie dat graag in films : verschillende personages die, op het eerste gezicht, niets met elkaar gemeen hebben en die op een bepaald moment allemaal samen komen. De verschillende standpunten, karakters en eigen visies …

  3. Menck

    Als het boek is zoals het blog van Van Dievel, dan weet ik zeker dat het zéér te pruimen moet zijn. Bedankt voor de tip, Annemie.

  4. yo

    ‘k vond het een fijn boek van het type dat je in een ruk uitleest omdat je wil weten hoe het afloopt. Er zat als ik me goed herinner ook veel humor in.
    Grappig: ik nam dit boek mee uit het nieuwigheden-rekje in de bib enkele dagen nadat we onze aannemer voor het eerst ontmoetten: een man uit de Muizenhoekstraat in Muizen. Dat maakte het boek toch meteen wat spannender

Geef een reactie

