Aardrijkskunde

Aardrijkskunde

zij had een onvoldoende
voor aardrijkskunde
die laatste dag
maar wist een week later
precies waar Treblinka lag

héél even maar

-Ida Vos (1931-2006)

De gedichten van Ida Vos vormden de rode draad tijdens een speciale verhalennacht, die op 26 januari 2008 op het terrein van het voormalig kamp Westerbork (vorige nacht) werd gehouden. Onder de noemer ‘Verhalen van Westerbork’ staan proza en poëzie over vervolging en verdriet centraal, voorgedragen door overlevenden en nabestaanden, dichters en auteurs, zangers, songwriters en acteurs.

Verhalen van Westerbork: een bijzondere nacht aan de vooravond van de Holocaust Memorial Day.

Niet voor niets is het gedicht Aardrijkskunde een klein gedicht met een enorme aanzeggingskracht. Het gedicht is afkomstig uit de bundel Vijfendertig Tranen (1975), door Ida Vos opgedragen aan haar 31 vermoorde klasgenootjes en de vier die overleefden, waaronder zijzelf.

Wie meer daarover wil lezen kan HIER terecht.

8 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Poëzie

8 Reacties op “Aardrijkskunde

  1. Aardrijkskunde was ook nooit mijn best vak …
    De Holocaust is iets dat nooit mag vergeten worden. Alleen jammer dat er nu nog massamoorden gebeuren😦

  2. madameblogt

    Eenvoudig, gevat en daardoor nog schrijnender.

  3. Daar krijg ik nu kippenvel van😦

  4. Interesting. En dat gedicht van Vos slaat mij meteen ko bij de eerste gong.

  5. “Kom vanavond met verhalen
    hoe de oorlog is verdwenen
    en herhaal ze honderd malen
    alle malen zal ik wenen…”

  6. Marije

    Ja echt een mooi gedicht vind ik dit! Echt rakend, zogezegd

  7. Anoniem

    daar krijg ik nu mierentietjes van

  8. joanne van de lustgraaf

    daar krijg ik nou mierentietjes van

Geef een reactie

