Welgeteld

Zaterdag en zondag heb ik – naar jaarlijkse gewoonte – met papier en potlood in aanslag de ‘vogels’ geteld die kwamen eten op het terras; vetbollen en nootjes in de struiken en los gemengd voer en brood op de tafel.
Terwijl ik bezig ben in de keuken heb ik daar voortdurend zicht op. Voor alle duidelijkheid: ik heb nog 2 andere voederplaatsen in de tuin en die zijn niet meegerekend in de telling (had ik maar ogen op mijn rug!).
Wij wonen op het platteland, hebben een grote, (ver)wilde(rde) tuin met veel struiken, hout- en takkenstapels, 3 zeer hoge bomen, een 4-tal fruitbomen en enkele doorsnee loofbomen.
Geen vijver – wel een volle regenton…

1 roodborstje
2 heggenmussen
2 merels
3 koolmeesjes
3 pimpelmeesjes
3 staartmeesjes
1 vink
1 Turkse tortel
4 huismussen
2 ringmussen

Er leven wel meer soorten vogels in de tuin maar die komen niet eten op de voederplaatsen zoals het winterkoninkje, eksters, lijsters, kraaien e.a.

 

8 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dieren, Natuur

8 Reacties op “Welgeteld

  1. Mooie score! Dit weekend was het bij ons ook beter. Jammer genoeg telt het nu niet meer.

  2. Menck

    Ook bij jou zijn de meesjes dus duidelijk in de meerderheid. Als ik me niet vergis, waren het vorig jaar toch de mussen die de Vlaamse tuinen het talrijkst bezochten.

  3. Dat is een grote variatie. Leven op het platteland heeft ook zijn voordelen.😉

  4. Je hebt er werk van gemaakt! Soms zie ik ook wel eens meesjes op mijn terras, maar dat kan een tuin toch niet vervangen.

  5. Ik hang ook elke winter vetbollen en nootjes in de bomen.
    Een gezellige bezigheid om de vogels te bekijken.
    Als ik ontbijt, eten ze mee😉

    Ze tellen doe ik niet (ben niet goed in wiskunde).
    Jij hebt echt alles goed geobserveerd.
    Je leest het zo je had een “fluitende” dag!

  6. nel

    Hier zijn de eksters altijd als eerste van de partij! Vaak zijn ze ook al met de helft van ons brood weg dat de bakker ‘smorgensvroeg aan de deur zet. Ze zijn altijd met twee, zou dat een koppeltje zijn? Zijn (sommige)vogels niet monogaam?

  7. chelone

    Dat jij die verschillende musjes uit elkaar kan houden.
    Het valt me trouwens op dat de musjes veel talrijker voorkomen in West-Vlaanderen dan hier. Ik heb er maar twee geteld.
    En ik zag ook geen kuifmeesjes, jammer want die zijn zo grappig.
    Maar zoals je ziet op mijn foto, waren hier heel veel vinkjes. Wel 14 stuks op een bepaald moment.
    Voor het overige telde ik:
    – 2 kraaien (bij het kippenhok natuurlijk)
    – 10 turkse tortels
    – 1 winterkoninkje
    – 6 koolmeesjes
    – 2 pimpelmeesjes
    – 3 staartmeesjes
    – 1 roodborstje
    – 3 mannelijke merels
    – 2 vrouwelijke merels
    – 1 specht
    – 1 Vlaamse gaai
    – 6 eksters
    En, ik zag gelukkig ook nog een eekhoorntje op zondag.
    Ja, die eksters, Nel, die zijn nooit tevreden met één boterhammetje. Ze zijn om niets verlegen. Je ziet ze altijd met twee of drie samen. De mannelijke ekster is iets groter dan het vrouwtje.
    Dat tellen heeft ook een therapeutische werking, ik zie het als een oefening. Dat je meer oog moet hebben voor de natuur in al zijn schoonheid.

  8. @heivlinder
    Eigenlijk zou die telling niet mogen beperkt blijven tot een weekend!

    @Menck
    Meesjes zijn leuk om zien maar de mussenpopulatie gaat achteruit en dat is ook jammer!

    @micheleeuw
    Dat klopt, maar alles heeft zijn voor- en achterdelen, pleegde een oom zaliger van mij te zeggen!😉

    @zeezicht
    Nog altijd beter enkele meesjes dan geen meesjes…maar ik begrijp wat je bedoelt!

    @ingeline
    Ik heb het ook al bemerkt dat als wij ’s middags aan tafel zitten de vogels ook naar de voederplaats komen.
    Dat je niet goed kan rekenen (wat ik niet geloof!) wordt ruimschoots goedgemaakt door je mooie verzen🙂

    @nel
    Ik denk wel dat eksters in koppels leven maar bij mij heb ik ze nog met niks zien aan de haal gaan. Er zit nochtans een koppel in een van onze torenhoge populieren.

    @chelone
    Die mussen waren het moeilijkst te onderscheiden maar met de foto’s van Menck en nog een boek bij de hand viel het wel mee.
    Jouw lijstje mag er ook zijn – ik voel een klein steekje van (gezonde) jaloezie 😉

Geef een reactie

