Ode aan de paardenbloem

PAARDEBLOEM

Mijn goud van deze morgen was
Een paardebloem, op groener gras

Dan ik tevoren ergens zag.
Zijn geel gaf klaarte aan mijn dag

Die als met aarzeling begon
Over het gaas van het gazon.

Ik bleef urenlang, nadat ik van
Hier naar mijn werk liep, in zijn ban.

Maar toen ik in de schemering
Op huis aan door het grasland ging

Zag ik tot mijn verbazing dat
Hij plots onder een pluisbol zat

Van ragfijn haar en iele twijn,
Bijn schetsmatig. Ik blies zijn

Veerlichte zaadjes op de wind
Gelijk ik vroeger deed als kind,

Want op het eind waait alles on-
Barmhartig weg wat men ooit won.

-Anton van Wilderode

7 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Flora, Natuur, Poëzie

7 Reacties op “Ode aan de paardenbloem

  1. Schitterend ! Bedankt voor dit ‘goud’.😉

  2. De paardenbloem is een mooie bloem. ‘k Weet niet waarom men zo laatdunkend wil doen over de zogezegde ordinaire “pisbloem”.

  3. Oubollig, zoals Van Wilderode zelf was, maar tegelijk schitterend door zijn eenvoud! Een ‘pissebloem’ is dan ook een oubollige maar eenvoudig schitterende bloem.

  4. En het is wel degelijk paardeNbloem, Annemie. Als het eerste deel alleen een meervoud op -(e)n heeft, schrijf je -en

    Zoals berenmuts, paddenstoel, stemmentrekker, sagenbundel en zedenles, maar dit geheel en al terzijde😉

  5. Een paardenbloem kan in al zijn eenvoud een grasveld sieren, door de prachtige gele kleur. De blaadjes zouden ook gezond zijn in een salade of gestoofd zoals spinazie.

  6. Menck

    Ooit al es wijn gedronken gemaakt van paardenbloemen? I did, en hij smaakte voortreffelijk.
    Voor de rest vind ik paardenbloemen fraai in bermen en weiden, maar in de tuin is het een regelrecht pestonkruid.

  7. @Madameblogt : omdat hij waterafdrijvende eigenschappen zou hebben.

    Ook lekker in de sla. Het blad dan.

Geef een reactie

