Enkele andere overwegingen – gedicht

Enkele andere overwegingen

Hoe zal ik dit uitleggen, dit waarom
wat wij vinden niet is
wat wij zoeken?

Laten we de tijd laten gaan
waarheen hij wil,

en zie dan hoe weiden hun vee vinden,
wouden hun wild, luchten hun vogels,
uitzichten onze ogen

en ach, hoe eenvoud zijn raadsel vindt.

Zo andersom is alles, misschien.
Ik zal dit uitleggen.

Rutger Kopland (1934)

Uit: Verzamelde gedichten, G.A. van Oorschot, Amsterdam 2006

Oorspronkelijk in Tot het ons loslaat, G.A. van Oorschot, Amsterdam 1997


Bron: Meander Klassiekers – 16 april 2008

7 reacties

Opgeslagen onder Poëzie

7 Reacties op “Enkele andere overwegingen – gedicht

  1. Heb Kopland altijd al een hele grote gevonden.

  2. Ja, soms is het beter er niet teveel vragen rond te stellen en gewoon te genieten, hé.😉

  3. madameblogt

    “Wie zoekt, die vindt” zegt het spreekwoord. Maar ik ben daar net zoals Kopland niet altijd mee akkoord. Soms vindt men zonder zoeken.

  4. adelheid

    …dit waarom wat wij vinden niet is wat wij zoeken…
    Mooi…

  5. Rutger Kopland die ik lees ik echt graag!
    En je vindt niet altijd wat je zoekt (denk ik)
    en soms vind je dan iets anders : net zo leuk;)

  6. Sine Metu

    Naast de gedichten van Herman De Coninck en Leonard Nolens kan er bij mij ook nog wel wat Kopland in! Ik moet dringend wat meer van hem gaan lezen!🙂

Geef een reactie

