Woord van de week – YAWN

Na de yuppie is er nu de yawn. Yawn staat voor ‘young and wealthy but normal’.

Een yawn is dus jong en rijk, maar in tegenstelling tot de yuppie is hij niet op zoek naar een luxeleventje of statussymbolen. Hij wil een heel gewoon, sociaal en ecologisch verantwoord leven leiden. Hij verkiest een tweedehandskledingwinkel en een hybrideauto boven een dure boetiek en een blitse sportwagen.

Het Engelse werkwoord to yawn betekent ‘geeuwen’, a yawn kan naast ‘geeuw’ ook ‘slaapverwekkende toestand’ betekenen.

Bron: Taallink 130 e-zine

www.taaltelefoon.be


9 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Taal, Taaltips

9 Reacties op “Woord van de week – YAWN

  1. Tweedehandskledij verkiezen? Hybride wagen kopen?
    In het eerste geval ben je gewoon arm, in het tweede gewoon rijk.
    Die bestaan niet, die yawns.

  2. Wat is ‘normaal’ en wie bepaald dat ?
    Toch leuk gevonden.😉

  3. Menck

    Ik ben een Nyawn.😉

  4. madameblogt

    Ik ben een osan. (old, satisfied and normal)🙂

  5. nel

    En vooral blijft hij bij mama en papa wonen!

  6. chelone

    Een alternatieve fils à papa dus.

  7. Ik ben niet jong, niet rijk… wel sociaal en gewoon😀 en ik probeer zo ecologisch verantwoord mogelijk te leven…. ik ben een ONWAN : Older and Not so Wealthy and Normal

  8. Wat is dat toch, dat in de bloglucht hangt? Raar, maar waar: heb ik zo-even mijn Taallink en ook Taalpost gelinkt op mijn wiki’tje voor vnl. ‘zakelijk schrijven’, vooraleer ik hier kwam. Had net mijn nieuwsbrieven gelezen … van 19 mei. Kom ik hier ff langs om naar de boeken, de bloemen en de breikunst te kijken, en zie ik dit ‘oude’ woord van de week staan.

    En ach, ik heb geen inspiratie om de vele leuke reacties hier aan te vullen met ook iets leuks. Ik kan alleen een variant geven op een woord van de week van langer geleden: ik ben een POMA, ploetergrootmoeder.

  9. ikje

    interne tegenstellingen in het woord verbreden de betekenis en zo wordt ie meer gehoord

    ikje ben fan aan yawn,
    van het woord toch

Geef een reactie

