Dictee

Om de ‘Week van de Taal’ af te sluiten en met ‘Het groot Dictee der Nederlandse Taal’ in het verschiet (17/12/2008, geschreven door Kristien Hemmerechts) krijgen jullie van mij reeds een voorsmaakje…

Oefenen kan je alvast hier doen!

 

 

 

DICTEES

 

Grouwe gebauwen, louwe thee,
holadio, holadié,

word je broer dominee?

Heel gemakkelijk, zo’n dictee.

Jan vermeid het komietee,
holadio, holadié,

en de mijd bleikt heel tevre,

wat gemakkelijk, zo’n dictee.

Heremejee… ik heb een twee.

A-u, o-u, a-u-w,
o-u-w of dubbel ee,

word je broer moet met dt,

wat een smerig rot-dictee.

En ‘t zijn niet alleen dictees
waar ik hier op school voor vrees:

ook elk opstel dat ik schrijf

staat van rooie strepen stijf.

Streep toch niet zoveel meneer,
anders durven wij niet meer,

worden ons leven lang

zelfs voor brieven schrijven bang.

A-u, o-u, a-u-w,
o-u-w of dubbel ee,

d of t of een dt –

stop ermee! Stop ermee!

Willem Wilmink

 

 

 

 

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Poëzie, Taal, Taaltips

5 Reacties op “Dictee

  1. Lijkt me ontzettend moeilijk met het steeds wisselen van de spelling.
    Al boeit het me echt wel!

  2. Prachtig dictee! Zo gaat het ook in ’t echt. ‘-)

  3. Dat gaat mijn petje te boven, maar veel succes aan iedereen die het wil proberen.

  4. Bedankt, Annemie. Is meteen genoteerd in mijn agenda 🙂

  5. Hallo Annemie,

    ik heb nog een tip voor je om te oefenen voor het dictee. En een vraag over de Taallink van deze week. Kun je even contact met me opnemen?

Geef een reactie

