Woord van de week – NESTKLEVERS

Nestklevers zijn jongvolwassenen die lang bij hun ouders blijven wonen, soms zelfs tot na hun dertigste.

Recent onderzoek heeft nog eens bevestigd dat er steeds meer nestklevers zijn. In andere talen bestaan vergelijkbare woorden. In het Engels spreekt men van boomerangers of boomerang children (‘kinderen die als een boemerang steeds terugkeren, bijvoorbeeld na hun studie’) of kippers (‘kids in parents’ pockets eroding retirement savings’), in het Japans heeft men het over parasaito shinguru (‘parasietsingles’), in het Italiaans duidt men mannelijke nestklevers aan met het woord mammoni (‘mama’s grote jongens’).

Bron: Taallink 161 e-zine

www.taaltelefoon.be

10 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Kinderen, Leven, Taal, Taaltips

10 Reacties op “Woord van de week – NESTKLEVERS

  1. Ik zie het in Belgie gebeuren dat jongeren gedurende hun hele studieperiode elk weekend en elke vakantie teruggaan naar pa en ma. Na hun studie gaan ze zelfs weer thuiswonen. Zoveel onzelfstandigheid had in in Nederland nog nooit gezien. Voor mij was het op mijn 18e: tot ziens ouderlijk huis. Sindsdien ben ik alleen nog langsgekomen voor verjaardagen en feestdagen. Ik heb geen kille relatie met mijn ouders ofzo, maar ik vind het normaal dat je vanaf je 18e voor jezelf zorgt.

  2. annemarlot

    Ik ben nu 17 en ik ben nog van plan om tot na mijn studie thuis te blijven wonen. Ik ben dus een nestklever, afijn dan ben ik dat, ik vind het geweldig bij mijn ouders en wil die warme band niet zomaar weggooien, omdat ik over een jaar het huis uit zou moeten ;).

    Leuk bericht trouwens!!

  3. Ofte : hotel mama.
    Gruwel!
    Als het vast inkomen gewaarborgd is, hoop ik toch dat ze een vaste stek gaan vinden. Elders, welteverstaan.

    @Annemarlot : Nuja, studeren en thuis blijven wonen, noem ik toch niet echt nestkleven.

  4. Flo

    Het heeft zo’n pejoratieve bijklank, maar als mijn kinderen zich niet onmogelijk gedragen, weet ik nog zo niet of ik ze wel het huis zou uitwerken. Het kan toch best gezellig zijn met wat zielen in huis.

  5. Meestal is de reden dat het financieel meevalt. Maar eenmaal volwassen is het beter dat ze een eigen stek vinden.

  6. @allen
    Onder ‘nestklevers’ versta ik vooral 30-plussers (en ouder!) die het huis niet uitgeraken – uit gemakzucht.
    Thuis op hotel zijn. Zij gaan werken en mama blijft de was en plas en de rest doen. Dat zijn volgens mij ‘echte nestklevers’…

  7. Zolang mijn nestklever zich niet gedraagt als een mestkever is hij welkom.

    Was getekend

  8. Rond mijn 24ste kwam mijn levenstijl (veel uitgaan) niet meer overeen met die van mijn moeder. We hebben dan beslist dat ik ‘alleen’ zou gaan wonen in het ouderlijk huis van mijn vader waar ook mijn zus + gezin en broer + gezin woonden. We hebben de zolders verbouwd en dat was mijn stek. Ik vond dat een prima idee !
    Mijn broer woont nu terug bij mijn moeder sedert zijn scheiding. Ik zou nog liever op straat leven !

  9. Stef Flater

    Ik vind het nogal negatief klinken: vooral dat Japans is echt heel negatief. Terwijl het vroeger echt in veel streken heel gewoon was dat één of zelfs meerdere kinderen gewoon thuis bleven wonen en voor vader en moeder zorgden. Daarnaast: al die mensen die alleen wonen – is dat ook niet een beetje zielig? Maar ook: het is toch niet omdat je nog in hetzelfde huis van je ouders woont dat je niet zelfstandig kan leven?

  10. Thomas

    Is te zien hoe je het bekijkt; als je een goeie band hebt met je ouders en je respecteert elkaar kan het gerust. Het grote voordeel is dat je kan sparen om op je eigen naam iets te gaan kopen wat je later veel miserie bespaart tegenover al diegenen die snel het huis uit willen en moeten gaan huren….eens kijken wat dit wordt als ze in pensioen gaan….dan krijg je nog amper een deftig inkomen maar moet de huur nog steeds (en geïndexeerd) betaald worden…..zwarte sneeuw op je oude dag.

Geef een reactie

