Wat ‘harte(n)pijn’ kan aanrichten!

Ja, we hebben het weer achter de rug: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2008, dit jaar van de pen van Kristien Hemmerechts. Ze heeft het ons verduiveld moeilijk gemaakt en dat was overduidelijk te merken aan de resultaten. Het gemiddelde aantal fouten dit jaar was 34, ooit was het nog erger met 37 fouten gemiddeld en dat was in 2000.

De Nederlanders maakten gemiddeld méér fouten dan de Vlamingen.
De winnaar is (naar traditie) een Vlaming met ‘maar’ 8 fouten en dat zegt héél wel wat over de moeilijkheidsgraad van het dictee.

Ikzelf kwam er zonder al te veel kleerscheuren vanaf met 28 fouten waarbij ik mooi onder het gemiddelde bleef… en toch houd ik er een klein katertje aan over. Mijn vader zou gezegd hebben:  Het kan nog altijd beter…😉

HARTENPIJN

Nadat ik jarenlang zielenknijpers had geconsulteerd voor een aandoening die in negentiende-eeuwse traktaten als spleen wordt omschreven, besloot ik mijn heil niet langer in antidepressiva te zoeken.

Ik zocht een Mariaheiligdom waar ook steilorige vroegeenentwintigste-eeuwse niet-gelovigen zich konden neervlijen om de genezing af te smeken van levercirrose, ontstoken bronchiën, X-benen of een acuut accres van genitale wratten.

Op advies van Chaucer, Groot-Brittanniës meest gelauwerde laatmiddeleeuwse dichter, plande ik mijn pelgrimstocht in april, de uitgelezen maand om naar een bedevaartsoord te trekken, of dat nu ligt in mediterraan of Saharaans gebied.

Als fan van Hugo Claus’ Oostakkerse gedichten lokte mij het Oost-Vlaamse Oostakker met zijn neogotische Onze-Lieve-Vrouwekerk, al spelen de pennenvruchten van onze betreurde bard veelal in een rabelaisachtig sodom en gomorra.

Ik hing een schapuliermedaille om, speldde wat blingbling op mijn revers, leerde het Onzevader uit mijn hoofd, boekte overnachtingen in een x-aantal lowbudgetkloosters en sloot me aan bij een colonne ultradevote adellijke pelgrims.

Hoewel ik me had voorgenomen alleen bij het ecclesiastische en eschatologische stil te staan, bezweek ik voor de seduisante elixers, de eau des carmes en de geuzelambiek die rooms-katholieke monniken ’s avonds serveerden.

Overdag bestreed ik gênante katers en werd mijn queeste nu ook door een pernicieuze zondelast bezwaard, zodat ik rozenhoedjes mompelend voortsjokte naar mijn eindbestemming, die als een eldorado almaar elusiever werd.

Kon een jozefshuwelijk me verlichten, wilde ik weten van een getonsureerde benedictijnerabt, waarop hij me in zijn gebronsde armen sloot en mijn larmoyante weltschmerz godzijdank eindelijk voorgoed vervloot.

(in plaats van elixer, is ook elixir goed en in plaats van vervloot kan ook vervlood worden geschreven)

9 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Taal

9 Reacties op “Wat ‘harte(n)pijn’ kan aanrichten!

  1. moekemicheline

    Het is inderdaad geen gemakkelijke tekst! Ik vind dat je het nog goed gedaan hebt. Wie wil er nu perfect zijn😀

  2. madameblogt

    Is me dat een verschrikkelijke tekst! En jij die maar 28 fouten had! Dat verdient een dikke proficiat!

  3. Oeps, gemist.
    Heel erg vind ik dat precies niet zo te lezen.

  4. Flo

    Goed gedaan! Ik zou het er heel wat beroerder van af gebracht hebben.

  5. Dat Kristien het Dictee gemaakt heeft kan ik billijken. Dat het stikvol moeilijkheden zat is ook enkele en alleen leuk divertissement. Dat de Belgen altijd winnen is voor mij geen bezwaar. Het is schoon en aansteklijk volkje. Maar dat Hemmerechts in haar uitspraak van de Nederlandse taal als Belgin zó verschrikkelijk en hoorbaar afgrijselijk de r moet verkrachten, met een Haagse of Rotterdamse of Utrechtse r wil spreken, vind ik een van de ergste kwellingen van de mensheid van deze tijd. Haar minderwaardigheidscomplex moet wel afscvhuwelijk levensgroot zijn.
    Ik heb de pest aan Vlaamschen, die geen Vlaamsche willen zijn, maar Nederlands.

    ‘\°_°/’

    O. Wat ben ik boos.

  6. Dat heb je schitterend gedaan ! Ik zou bij het eerste woord (de titel) al problemen hebben gehad !😉

  7. @moekemicheline
    Ik ben tevreden met de uitslag gezien de moeilijkheidsgraad – en ik zit ruim onder het gemiddelde aantal fouten! Ik heb er ook niet voor geblokt – alleen de spellingregels een paar uurtjes overlopen tot het mij de oren uitkwam! 😉

    @madame
    Dankjewel voor het mooie compliment!

    @zapnimf
    Volgend jaar komt ook nog langs! Bij eerste lectuur van het dictee zag ik het eigenlijk ook al niet meer zitten – maar ik heb toch doorgebeten!

    @Flo
    Dankjewel…maar dat mag je van jezelf zomaar niet aannemen dat je het niet zo goed zou doen 😉

    @juzo
    Ik hoop dat je boosheid ondertussen wat weggeëbd is… Laat mij duidelijk zijn: Ikzelf ben geen fan van Hemmerechts, maar dat ze slist en met een vervelende rollende R praat kan ze waarschijnlijk niet helpen. Ikzelf heb het er ook moeilijk mee om (lang!) naar iemand te luisteren die spreekt – zoals wij zeggen – met de Franse R, een rollende r,. En dat geldt evengoed voor Vlamingen als voor Nederlanders…
    Hemmerechts heeft de tekst toch maar één keer voorgelezen; de rest werd verdeeld onder Freriks en Martine Tanghe. Wat me tegen de borst stoot was het feit dat Freriks het woord ‘ecclesiastisch’ niet correct uitgesproken kreeg…heel gênant vond ik dat! En ik begrijp best dat Nederlanders het niet kunnen stellen met de uitspraak van Martine Tanghe en wij Vlamingen het héél moeilijk hebben met de uitspraak van Freriks…doe er nog eens het snelle tempo van het dictee bovenop en dan heb je echt de poppen aanhet dansen!!
    Niettemin, niemand is verplicht om thuis aan het dictee mee te doen – zolang ik het kan ben ik van de partij 😉

    @micheleeuw
    Awel, dat geef ik nu ruiterlijk toe! Waarom denk je dat ik die tussen-n tussen haakjes heb geplaatst??
    Juist omdat ik mijn eerste fout reeds had in de titel van het dictee 😉
    Men spreekt uit ‘hartepijn’ maar er moet wel degelijk een ‘n’ tussen… Soms vraag ik me af waar de logica in de spelling van onze mooie Nederlandse taal gebleven is!
    In elk geval – bedankt voor het compliment!

  8. chelone

    Fantastisch Annemie! Ik deed heel slechts dit jaar. Met de eigenlijke spelling ging het goed maar de meeste fouten maakte ik met de koppeltekens, de hoofdletters en de aan elkaar geschreven woorden. Mijn score was 44. De volgende keer moet ik beslist de regels leren.
    Had jij het vooraf gedaan?
    Maar uiteindelijk heb ik er veel uit geleerd.

  9. @chelone
    Bedankt!
    Het dictee was inderdaad een valkuil voor hoofdletters en koppeltekens en daarin heb ik ook de meeste fouten gemaakt! De dag voor het dictee heb ik de spellingregels ivm hoofdletters, koppeltkekens en het wel of niet aan elkaar schrijven van woorden vluchtig overlezen totdat ik er op den duur tuureluurs van werd…en dat was mijn enige voorbereiding.
    Maar van die tussen-n in Hartenpijn begrijp ik geen snars 😉

Geef een reactie

