De Bach-verslaving van Klara

Ter verduidelijking en om alle misverstanden uit de wereld te helpen – ik houd van Bach & gans zijn familie. Bach is een geniaal en fantastisch componist die zijn tijd ver vooruit was… Bach op zondagvoormiddag is een hoogdag voor mij; maar ook op andere dagen kan Bach mij bijzonder bekoren en vervoeren! Maar ik ben een ‘beetje kwaad’ en ontgoocheld!

Klara heeft beslist – omdat Bach de top-3 haalde vorige week – om nu vanaf Kerstavond (na de Tuin van Eden) tot en met 28 december middernacht niks anders dan muziek te draaien van Bach & familie! Van een overdosis gesproken…

Er is zoveel mooie kerstmuziek die niet aan bod zal komen gedurende die enkele cruciale dagen waarop eigenlijk alleen maar ‘kerstmuziek ‘ kan geapprecieerd worden! Waarom doet Klara dat??

In mijn kleine doch compacte verzameling kerstmuziek heb ik zo veel mooie pareltjes (gelukkig dat ik die heb!) die tijdens deze  kerstdagen op Klara helemaal niet aan bod kunnen komen! Ik denk aan de mooie & traditionele  X-mas Carols uit Engeland. Ik heb ook nog een  CD met  oudere kerstliederen : ‘An early English Christmas collection’! ‘El noi de la Mare’ – een allerminst traditionele kerst-CD met  een droom van  meer zuiderse en volkse kerstmuziek uit de renaissance van de groep ‘Zefiro Torna… En ik heb het nog niet eens gehad over onze eigen Vlaamse kerstliederen, de Duitse meer romantische liederen en ook enkele mooi Franse traditionals!

Zoals ik zei: Ik ben een beetje kwaad en ontgoocheld! Doch Kerstmis is niet de periode om dergelijke gevoelens te koesteren. Ik heb mijn CD’s  en als ik genoeg heb van ‘Bach & Co’, dan bestaat er nog altijd zoiets als een knopje om naar een andere ‘klassieke’ zender over te schakelen…

Ik wil graag een paar muziekstukjes met jullie delen op mijn blog, maar ik weet bij god niet hoe ik daar moet aan beginnen. Mijn muziek staat bij ‘Mijn muziek’ en ik werk met Windows Mediaplayer. Wie kan er mij helpen of een tip geven? Alvast bedankt 🙂

En wat is jullie favoriete kerstmuziek?

15 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Muziek

15 Reacties op “De Bach-verslaving van Klara

  1. Zoals je zelf zegt : voor variatie zet je gewoon je eigen cd’s op.

  2. flo

    Tenzij toevallig op de radio, hebben wij geen kerstmuziek in huis. Ik gruwel een beetje mee met Bart.

  3. (mw)

    Ik geniet op dit eigenste moment mateloos van Music For Life: goeie schijven en bakken sfeer. Pure kerstmuziek zegt me eerlijk gezegd niks.

    Hoe je muziek op je blog plaatst, vind je hier:
    http://support.wordpress.com/audio/2/

  4. Mijn favoriet: Inderdaad, Zefiro Torna…
    Ik ben immers wat muziek betreft een hopeloos ouderwets geval: ik hou vooral van middeleeuwse, renaissance- en barokmuziek (en van folk in diverse soorten en formaten).
    Als Bart ‘Kerstmuziek’ gruwel vind, dan kan ik hem absoluut volgen waar het om jinglebells en andere I wish you a happy Christmassen, maar er is een hoop Kerstmuziek die toch in een heel ander vakje mag terechtkomen… en dieik het hele jaar door zou kunnen smaken, omdat je echt niet de associatie met sneeuwvlokjes en arrensledes hoeft te maken.

    Ja, voor mij mocht die Bachmarathon echt wel op een ander ogenblik, omdat de kerstmuziek die ik kan smaken nog het meest kans loopt op Klara gedraaid te worden. (De Nederlandse klassieke zender laat de ‘oude’ muziek wat mij betreft iets te weinig aan bod komen.)

  5. Aïda

    Je mag ook gerust eens erg kwaad zijn over iets ipv een beetje. Want dat meen ik te bespeuren.

    Zelfs in de kersttijd.

  6. @zapnimf
    Dat ben ik ook van plan 😉

    @bart & flo
    Dat is een eerlijk antwoord en jullie zijn niet de enigen die ‘gruwelen’ van kerstmuziek…

    @(mw)
    Gelukkig maar – die mensen moeten ook gesteund worden. Ik ben echter geen spring chicken meer en de klassieke muziek kreeg ik samen met de papfles😉
    Bedankt voor de link!

    @annetanne
    Wat leuk – een gelijkgestemde ziel! Ik heb het ook niet voor Jingle Bells and I’m not dreaming of a white Christmas. Maar die oude of vroege muziek is zo mooi dat je het in elk seizoen kan smaken. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens 🙂

    @Aïda
    Misschien heb je wel een ‘beetje’ gelijk…je merkt het; ik blijf voorzichtig in mijn uitspraken!

  7. Op dit moment draai ik het kerstverhaal van Herman van Veen grijs (zie mijn blog). Dat is niet eens erg ‘kersterig’. Ook Loreena McKennit (keltisch sfeertje) komt regelmatig aan bod. Verder kan ik Engelse carols erg waarderen mits ze niet te zwoel gebracht worden. Ik ken ook wel een paar mooie Franse en Duitse liederen. Van klassieke kerstmuziek ben ik slecht op de hoogte. Ik ken eigenlijk vooral de Messiah van Händel. Moet ik me eens in verdiepen.
    Maar er zijn ook jaren waarin ik griezel van kerst(muziek).

  8. @heivlinder
    Als ik al griezel of gruwel dan is het van de opgefokte kerstsfeer en al de commercie die er bij komt kijken!
    De verplichtingen en de bijhorende de stress…maar de muziek maakt het draaglijk!
    Het is niet dat wij hier ‘feesten gelijk de beesten’ – maar met twee grote families moeten we toch, om de kerk in het midden te houden, ons steentje bijdragen…

  9. Ik hoor heel graag Bach hij doet iets met m’n ziel
    en ik hoor graag kerstmuziek, vooral de Engelse carols
    ‘k ga één van de komende dagen naar een live avond met zulke liederen die wordt afgesloten met samen zingen met alle aanwezigen
    ‘k ben dus sowieso content de komende dagen
    ‘k wens jou en je dierbaren ook hele mooie dagen Annemie!

  10. David Manos Pefko

    Alles wat niets met kerst te maken heeft.

  11. Pingback: Kerstmis - het gezang van de vogels | AnneTannes Kruidenklets

  12. Voor mij geen kerstige kerstmuziek, als het even kan. Ik ben in een vorig leven muziekverkoper geweest in een megastore. Ik kan je verzekeren, een maand aan een stuk van ’s morgens tot ’s avonds naar kersthitcd’s luisteren, dat is niet gezond. En zo’n Bachmarathon, da’s net iets teveel van het goede. In der Beschränkung zeigt sich der Meister, niet?

  13. jan rietveld

    De kerstdagen ‘geheiligd’. ‘Vom Himmel hoch…’, ook als tegengeluid ten opzichte van de platte vermaaks-muzak. Elke dag Bach… een fantastische ervaring! Een prima initiatief!
    Bedankt Klara!

  14. Yahoo Publisher NetworkAt the time of Hanukkah, I experienced a miracle actually two of them for years.
    Once you import the music into iTunes or any other room of
    the home. To use Tab completion, then you should not settle for anything less than what it was for.

Geef een reactie

