De herders

Marius van Dokkum (2007)

Marius van Dokkum (2007)

 

DE HERDERS

De herders stonden in die nacht vooraan
en de eenvoudigen, de minsten daar, verstonden
het grote wonder, raakten opgewonden
van woorden die niet eens werden verstaan.

Men kent de namen van de mannen niet.
Er staat geschreven dat er herders waren,
drie, vier of meer, maar na tweeduizend jaren
zijn zij nog steeds een dierbaar kinderlied.

En het werd waar: de minderen zijn meer.
Zij hadden geen geschenken meegenomen.
De koningen zijn later pas gekomen,
maar herders knielden toen als eersten neer.

Van tranen of van licht, de ogen blind,
gaven zij zo zichzelf als offerande.
Met grote, ruwe, moegewerkte handen
streelden zij zacht het nieuwgeboren kind.

-Jos Brink

5 reacties

Opgeslagen onder Beeldende kunst, Poëzie

5 Reacties op “De herders

  1. Pingback: Zalig Kerstmis « The Sausage Machine

  2. Mooi gedicht, en is dit van Jos Brink?
    Ik heb die man altijd gemogen.

  3. @zeezicht
    Heel zeker weten dat het van Jos Brink is! Ik ben blij dat je het mooi vindt! Ik wens je verder nog een mooie dag…nu moet ik vertrekken voor een familiefeest van mijn kant: mijn ouders, hun kinderen (4, waarvan ik de oudste ben) , kleinkinderen(12), achterkleinkinderen (8). In totaal zo’n 45-tal personen! Dat wordt me een drukte…🙂

  4. Wat een mooie kopfoto Annemie!!!
    Tof, en vooral de blik van dat kind, heerlijk, een kleinkind van jou?

  5. @adelheid
    Dat is mijn kast waarop alle kerstkaarten staan, een kerstroos, een rainstick, een klein stalletje, een kaarsje en daar heb je ook de foto gezien van mijn jongste kleinzoon Hannes (2,5) die eind april een broertje of een zusje krijgt. Dat is dan mijn vierde kleinkind… Ik mag mij heel gelukkig prijzen! Deze avond hadden wij ons eigen Kerstfeest (2de kerstdag) en het was niettegenstaande druk (acht volwassenen en 3 kleintjes) toch een gezellige bedoening… Eenvoudig maar goed, en de kleintjes hadden het echt naar hun zin! Oma ontzettend moe maar héél gelukkig! 😉

Geef een reactie

