Life after Christmas

Tweede Kerstdag is voorbij en die dag was gewijd aan mijn kinderen en kleinkinderen. Om de 2 jaar heb ik mijn kinderen met kerstavond – dit jaar dus niet. Op Kerstmis zelf komen we normaliter samen met mijn ouders, hun kinderen (4, waarvan ik de oudste ben), de kleinkinderen (14) en de achterkleinkinderen (8, waarvan bij mij het 4de op komst is voor eind april).Zo’n goede 40 man. Dat is ook allemaal voorbij en goed afgelopen.

 Na tweede kerstdag staat het huis op stelten en oma is moe. Niet erg, zou je denken, maar nu moet ik het weer helemaal op orde hebben tegen maandag want dan heb ik bij mij thuis de jaarlijkse bijeenkomst van de zussen van ‘de heer des huizes’. We werken met een beurtrol en deze keer is het mijn beurt. Dus is maandag volledig voor de schoonfamilie. Een zus van echtgenoot is non (in Waasmunster) en blijft hier dan slapen; maandag na 17u komen mijn kinderen nog eens langs als ze ‘tante zuster’ willen zien, want daar is niet zo veel gelegenheid voor! De kinderen en de kleintjes mogen dan ook mee aan tafel schuiven…Wat wil zeggen dat ondergetekende  vandaag weer boodschappen moet doen en alles moet voorzien tot en met dinsdag…Ik zie er tegenop maar we steken een tandje bij.  Zeker is dat dinsdagmiddag de feestelijkheden worden afgesloten; compleet! Vanaf dinsdagmiddag is alles  afgelopen, finito, basta, c’est assez, es genügt! Oudejaar, stilletjes en rustig met zijn tweetjes, het vuurwerk hier overal in het rond nemen we er dan maar bij…

En dan pas kan ik me weer verdiepen/verliezen in een spannend boek en wat rusten want ik ben zo ongeveer uitgeteld!

4 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven

4 Reacties op “Life after Christmas

  1. Veertig man? Jullie huren dan een kasteel?
    Hopelijk overleef je volgende week ook nog.

  2. madameblogt

    Oh my God! Een feestje brouwen voor 40 personen! Toch niet in je eentje?

  3. @zapnimp&madame
    Een kasteel is momenteel nog niet nodig – alhoewel de kleintjes dat misschien wel leuk zouden vinden! Ridders en prinsessen vinden zij héél leuk…
    Neen, wij kunnen via een schoonbroer het lokaal van zijn petanqueclub (waarvan hij bestuurslid is) voor een zacht prijsje afhuren… Maar elk van de 4 kinderen, waarvan ik de oudste, is dan wel verantwoordelijk voor een deel van het feest)!
    Ik had de aperitiefhapjes, de ander zorgde voor de geestrijke dranken, met of zonder bubbels, belegde broodjes, het gezellig maken van het lokaal, de muziek, nog een ander (mijn jongste zoon ) maakte de ‘bûches de Noël’ want van opleiding is hij bakker. Hij werkt echter bij Alpro Wevelgem maar tijdens de feestelijke maanden klopt hij nog altijd extra (nachtelijke) uren bij onze beste bakker (waar hij indertijd ook stage liep)…
    Achteraf worden de kosten gedeeld…
    Niettemin brengt dergelijke regeling veel werk, alsook denkwerk met zich mee en dit jaar heb ik het er echt moeilijk mee! Ik ben versleten…
    Drie jaar terug organiseerden mijn ouders dat nog (i.e. een zaaltje in een restaurant en een steevast weerkerend menu waar het jonge volk eigenlijk niet veel aan had). Ondertussen hebben ze een gezegende leeftijd bereikt en zweefden ze ook op het randje van ‘het andere leven’…Daardoor hebben wij het overgenomen!
    Op mijn eentje zou ik het niet kunnen, ik zou er niet eens aan beginnen…Al dat werk en het duurt van 17 tot 21u30…En dan vlug alles opruimen etc…

  4. moekemicheline

    Pfff… ik ben zo blij dat ik daar allemaal vanaf ben. Daar heb ik heel bewust voor gekozen. Ik zou het echt niet meer aankunnen.
    Je hebt echt je rust wel verdiend. Gezellig oudjaar met jullie beiden!

Geef een reactie

