Woord van de week – HYPNOSEDATIE

Hypnosedatie is een verdovingstechniek waarbij lokale anesthesie gecombineerd wordt met hypnose.

De techniek wordt onder andere toegepast bij schildklieroperaties, het trekken van kiezen en de behandeling van chronische pijn. Volgens voorstanders herstellen patiënten na hypnosedatie sneller van een operatie en zijn ze achteraf minder vermoeid. In sommige Waalse ziekenhuizen wordt de techniek al een tijdje toegepast. In Vlaanderen is ze nog niet ingeburgerd.

Bron: Taallink 165 e-zine

www.taaltelefoon.be

8 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Taal, Taaltips

8 Reacties op “Woord van de week – HYPNOSEDATIE

  1. Toch liever geen operatie maar als het toch moet dan onder volledige verdoving : dan zie en hoor ik niets. De kwaaltjes achteraf neem ik er graag bij …

  2. flo

    Die twee laatste zinnen verontrusten mij😉

  3. Is dat niet een paar weken geleden toegepast bij Koniningin Fabiola toen ze een kleine ingreep onderging?

    Was getekend

  4. Anoniem

    @micheleeuw
    Wie wil er nu een operatie, volledig of zelfs half verdoofd? Er is de angst voor het onbekende…ik heb het reeds twee keer meegemaakt – ik zeg er wel bij dat het niet voor ernstige zaken was – maar het moest toch gebeuren. Van een volledige verdoving moet je langer herstellen – bij mij uitte zich dat in een depressie die toch een 2-tal weken duurde, Plaatselijke verdoving (ruggeprik) is minder ingrijpend qua herstel, enkel 2 dagen depressief en huilerig. Ik vermeld er ook maar bij dat niet iedereen op dezelfde manier reageert…Bij mij is dat wenend ontwaken en (kleine) depressie achteraf totdat de verdoving helemaal is uitgewerkt!

    @flo
    Waarom?

    @vandepotgerukte
    Dat heb je goed begrepen; zij werd onder hypnosedatie geopereerd aan de schildklier. Achteraf hebben zich complicaties voorgedaan onder de vorm van longontsteking waardoor ze weer naar het ziekenhuis moest. Haar toestand was ernstig maar stabiel, maar de laatste dagen hebben ze daar verder niks meer over gezegd…

  5. Kleine weddenschap: Fabiola kan het woord ‘hypnosedatie’ tot aan de ‘hypno’ uitspreken, Paola begint er zelfs niet aan…

  6. greta

    graag wil ik weten of er hier in het vlaamse ziekehuizen zijn die de schildklieroperaties doen onder plaatselijke verdoving dus onder hypnosedatie

  7. cornelis

    Wie gaat daar nu voor kiezen als het niet echt moet; gewoon in slaap en kant en klaar wakker worden -of nooit meer – en je weet lekker nergens van.

    Ruggeprik??? never nooit !

  8. als je iets wil lezen over mijn ervaringen als werkende met een arbeidshandicap en chronisch pijnpatient neem dan eens eens een kijkje op mijn blog.

    greetz

Geef een reactie

