Over koetjes en kalfjes

Ik houd het stil op mijn blog – bewust! – alleen Het woord van de Week – en af en toe een gedicht en wat nieuws, zoals nu: 

Ik had het reeds eerder over de tortelduiven die er dit jaar toch wel héél vroeg bij waren om nest te maken en ook om het broeden af te maken! Het nestmaken begon eind december, het nestzitten en uitbroeden begon op 1 januari en het nest werd op Valentijn definitief verlaten door 2 goed uit de kluiten gewassen  jonge tortels die wel een paar keer uit het nest vielen maar door echtgenoot liefdevol weer op hun plaats werden gezet! Dit is de eerste keer dat ik getuige ben van nesten en uitbroeden zó vroeg in het jaar! Vorige zomer hadden we 3 nesten van ons honkvast koppel en ik ben wel echt benieuwd wat het dit jaar wordt…

Begin vorige week (maandag) nam ik deel aan een wedstrijdvraag op Klara tijdens het programma ‘Brede opklaringen’ – Ik vond in een mum van tijd de oplossing en niet op Internet maar wel in een bestoft naslagwerk. Ik mailde mijn antwoord onmiddellijk door en de woensdag erop lag er een cd met pianomuziek (Rachmaninov, Fauré, Poulenc, Ravel) in mijn brievenbus! Ondergetekende was zo gelukkig dat er een welgemeend ‘Joepie, ik heb iets gewonnen’ ervan af kon! Ja, als je nooit aan iets meedoet kan je ook moeilijk iets winnen… Beginner’s luck, noem ik dat dan! Jullie kennen ongetwijfeld wel een of andere aria uit de opera ‘Carmen’ van Bizet! Bizet was gehuwd met de dochter van een collega-componist – en dat was nu juist de vraag! Wie is die componist? Weten jullie het??

Dochter gezond – buikje héél rond en nog een goede twee maanden te gaan…

Nu pas beginnen de sneeuwklokjes te bloeien en de pauwen van de buurman laten zich weer geregeld horen en daar staat geen uur op want dat doen ze evengoed midden in de nacht. Een paar dagen geleden zat het koppel te pronken op het dak van buurman – maar het licht was niet goed om er een foto van te maken…

Laat de lente maar komen, maar afgaande op het weerbericht zal dat niet meer voor februari zijn! Eerst nog een koude carnaval maar wie weet – misschien wat zachter weer voor het krokusverlof! 😉

10 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Leven, Natuur

10 Reacties op “Over koetjes en kalfjes

  1. Ik heb dat bestoft naslagwerk ook : Halévy.

  2. Ik heb zonet wat weerspreuken verzameld voor morgen op mijn blogje, en die voorspellen alvast dat we maar wàt blij mogen zijn met deze veel te lange februarimaand😉

  3. madameblogt

    Proficiat met de prijs van Klara! Je hebt het verdiend. Dubbel en ik. Want ik zou bij-god niet weten wie de collega-componist van Bizet was.

  4. Geniet van je overwinning!

    Was getekend

  5. Het lijkt wel de goed nieuws show…;)
    Geniet ervan!

  6. Misschien weinig nieuws, maar wel goed nieuws ! Proficiat met je winst en geniet er nog vele uren van.

  7. Proficiat! En de lente mag voor jou komen heb ik begrepen, maar die tortelduifjes en pauwen laten je die al voorvoelen…

  8. @zapnimf
    Dat klopt: Jacques Fromental Halévy…in een vorig leven heb ik 2 jaar muziekgeschiedenis gevolgd aan het Muziekconservatorium van Kortrijk (en ook examen afgelegd) maar van Halévy had ik tot nu toe nog nooit gehoord… Nooit te oud om iets bij te leren😉

    @annetanne
    De weerspreuk voor Maria Lichtmis is ook uitgekomen en waarom de weerspreuken voor februari en maart niet? Als we het allemaal mogen geloven krijgen we een mooie zomer 🙂

    @madame
    Bedankt! Ik wist het ook niet – niettegenstaande mijn muzikale opvoeding (muziekgeschiedenis incluis!). Dan maar vlug eerst in een oud naslagwerk gekeken (want pc staat boven!), daarna vlug naar boven om de oplossing door te mailen 🙂

    @vandepotgerukte
    Dat doe ik – wees er maar gerust van!

    @tijdtussendoor
    God weet dat we goed nieuws best kunnen gebruiken in deze labiele en onzekere tijden 😉

    @micheleeuw
    Zoals je zegt – dat is misschien allemaal geen groot nieuws – maar het kan een mens deugddoen en gelukkig maken en daar geniet ik ook van, wees maar gerust!😉

    @adelheid
    Ik denk dat de lente voor iedereen wel mag komen! Het valt mij op, dat zelfs nu, met mistig weer en alles erop en eraan, de vogels toch lustig beginnen te fluiten en ah ja, mijn honkvaste tortels, die zijn weeral bezig met wat verbouwingen te doen aan het nest – het is weeral val dat! 😉

  9. (mw)

    Lente of geen lente, ik ben alvast volop begonnen met de tuinwerkzaamheden: snoeien en hakselen dat het een lieve lust is!

  10. Pingback: Coming ASAP. Aftellen naar de lente « The Sausage Machine

Geef een reactie

